Nieuws Februari 2022

Valencia - Fc Barcelona 1-4

Per definitie een lastige uitwedstrijd tegen Valencia. Verrassend was de basisplaats van Dembélé in plaats van Traoré. De beginfase was tam en voorzichtig. Dat duurde tot minuut 19, toen Aubameyang een teenlengte tekort kwam om een lage voorzet binnen te glijden. Het was de eerste kans van de wedstrijd. Vier minuten later was het wel raak voor de Gabonees. Een lange diepe bal van Jordi Alba werd door hem keihard en hoog in het doel geknald: 0-1. Weer vier minuten later werd Barça, maar vooral de blunderende ter Stegen, gered toen een doeplpunt van Valencia werd afgekeurd.
Barça was beter en wist zowaar een ouderwetse tikkie-takki-goal te scoren. Een geweldige aanval van één keer raken werd door Frenkie de Jong achter de doelman van Valencia gewerkt. Het betekende een 0-2 voorsprong.
Het was geen toeval. In minuut 38 wer de goal gekopieerd en ditmaal was Aubameyang de afmaker na een voorzet van Gavi.
De 0-3 betekende een luxe-positie voor een zeer effectief Barça.
Het geluk was drie minuten later wederom aan Barça-zijde, toen een prachtige Valencia-goal werd geannuleerd omdat de bal buiten de lijnen was geweest.
Het leek na de rust gewoon door te gaan met een prachtige knal van Gavi, maar helaas ging deze net naast. En het tij keerde daarmee, want het was hierna vooral Valencia dat de klok sloeg. Het resulteerde in de 1-3 in minuut 52. Een geweldige kopbal was ter Stegen te machtig. Barça kwam meer en meer onder druk en wist nauwelijks meer voor het doel te komen.
Tot uit het niets, de pas ingevallen Pedri een schot van ruim 20 meter loste. Met een prachtige draai verdween deze in de goal en werd de marge weer op drie gebracht. Het gaf echter nog niet de gewenste rust bij de Barcelonezen. Valencia leek er nog in te geloven. Met name bij de vele corners en spelhervattingen zag het er gevaarlijk uit voor ter Stegen, die zich echter een betrouwbare sluitpost toonde.
De wedstrijd werd nog feller met veel overtredingen. Barça hield zich echter goed staande, werkte hard en de counters werden gevaarlijker. Aubameyang was dichtbij zijn derde treffer alvorens hij plaats maakte voor Luc de Jong. Kansen bleven de laatste tien minuten uit doordat Fc Barcelona de wedstrijd knap over de streep trok. Al met al een sterk collectief optreden en vooral zeer effectief in de afronding, waarmee de 1-4 zeker een verdiende overwinning mag worden genoemd..

Opstelling: ter Stegen, Dest, Araujo, Eric (46. Mingueza), Jordi Alba, Frenkie de Jong (60. Pedri), Gavi (81. Traoré), Busquets, Frenkie de Jong, Ferran Torres, Aubemeyang (81. Luc de Jong), Dembélé (71. Nico)

22. 0-1 Aubameyang
32. 0-2 Frenkie de Jong