Nieuws Maart 2009

Van Bommel: "Er is geen enkele club vergelijkbaar met Barça"

In een week vooruitlopend op een weekend vol met interlands is het in Can Barça doorgaans erg rustig. De spelers van Barça B vullen tijdens de training de lege plekken in die de internationals hebben achtergelaten. Interessant is het om vooruit te kijken naar de Champions League kwartfinale tegen Bayern München. Over twee weken staat Mark van Bommel oog in oog met zijn oude ploegmakkers, als de eerste confrontatie zich in Camp Nou voordoet.

Mark doet er niet moeilijk over en wijst Barcelona als favoriet aan. "Dit Barça doet me denken aan het elftal van 2006, toen we de Champions League wonnen. Toen hadden we Ronaldinho, nu hebben ze Messi. De loting is ons daarom slecht gevallen. Moeilijker kan niet. We hadden wat dat betreft nog liever Manchester United gehad. Niet dat we bang zijn, maar we hebben wel respekt voor de beste ploeg van de wereld op dit moment. Ze spelen zo goed, met de druk naar voren, de balcirculatie. Het is een en al spektakel dat niet te stoppen lijkt. Iedereen die van voetbal houdt kijkt elk weekend uit naar een wedstrijd van Barça."

Mark heeft zo zijn ideëen hoe hij denkt Barça te kunnen afstoppen: "Het is gecompliceerd, maar ik denk op de manier waarop Liverpool twee jaar geleden Barcelona uit de Champions League wipte. We moeten dan met een enorme mentaliteit spelen, 90 minuten lang zeer geconcentreerd zijn en voortdurend druk moeten zetten op de tegenstander. De meeste tegenstanders richten zich op Henry, Eto'o en Messi, maar ik denk dat we juist Xavi en Iniesta het zo lastig mogelijk moeten maken om in hun spel te komen."

Dat Bayern de return in eigen huis speelt en daardoor voordeel heeft, wijst Mark naar het land der fabeltjes: "Je kunt wel spreken dat we het thuisvoordeel hebben omdat de return in Beieren is, maar als je in Camp Nou met 3 of 4-0 verliest, dan is de return überhaupt overbodig."