Nieuws Januari 2016

Victor Valdés gaat voor titel

Aan het begin van deze eeuw kende Barcelona heel wat keepersproblemen, toen onder andere de Turkse doelman Rustu, zijn Duitse concurrent Enke of de Spanjaard Jorquero niet goed genoeg bleken te zijn. Victor Valdés kwam in de basis en de Catalaanse keeper uit L'Hospitalet vormde jaren een betrouwbare muur voor het doel van FC Barcelona. Nadat hij drie Champions Leagues binnen wist te halen met Barcelona zocht hij echter naar een nieuwe uitdaging. Ondanks dat hij in Barcelona alles had wat zijn voetbalhart begeerde, met onder meer een aanvoerdersband bij afwezigheid van Puyol en Xavi, zocht hij het avontuur. De clubleiding was teleurgesteld, maar begreep de keuze van Valdés wel. Een nieuwe zet zou hem ongetwijfeld goed doen. Een knieblessure gooide echter roet in het eten.

Toen Valdés in het begin van 2014 zijn kruisbanden scheurde en hij Barcelona zou verlaten waren er al twijfels over zijn fysieke gesteldheid. Het leek echter geen contract bij Monaco in de weg te staan, maar toen Valdés niet door de medische test wist te komen kon hij ook niet in Frankrijk aan de slag. Barcelona speelde inmiddels in op het vertrek van de sluitpost met de komst van Marc-André Ter Stegen en Claudio Bravo, terwijl Valdés uiteindelijk terechtkwam bij Manchester United. Het werd een lijdensweg voor de keeper die uit de gratie raakte bij Van Gaal en vervolgens op schandalige wijze uit de club werd gewerkt. De verlossing kwam echter van Vlaamse zijde, want Valdés tekende een contract bij Standard Luik afgelopen week.

De doelman die bij Barcelona elke wereldspits zonder vrees trotseerde is nu tot het einde van dit seizoen terug te vinden in de Pro Jupiler League. Momenteel staat de ploeg zevende, maar Valdés moet de club van een nieuwe impuls voorzien. De doelman blijft net zo vastberaden als in zijn Barça-tijd. ''Ik ben hier gekomen om mijn ploeggenoten naar de Top 6 te helpen, zodat we de landstitel mogelijk kunnen behalen. Ik heb ooit met Barcelona in België gevoetbald, en de sfeer viel me direct al op tijdens de wedstrijd. Luik heeft fantastische supporters, en het helpt de spelers enorm dat ze van de eerste tot de laatste minuut achter de spelers blijven staan.'' Valdés hoopt hiermee zijn carrière nieuw leven in te blazen. Kan de doelman zijn Barça-niveau halen, of is het echt te laat voor de Catalaanse held?