Nieuws September 2018

Vijf miljoen abonnees op YouTube

FC Barcelona, dat op YouTube al wereldleider was bij sportclubs, is de eerste geworden die de drempel van 5 miljoen abonnees heeft overschreden, een mijlpaal die is bereikt dankzij de spectaculaire groei in het afgelopen jaar, en die Barça aan kop zet op het grootste videodeelplatform van internet.

Volgens gegevens van de afgelopen 365 dagen is Barça een overheersende kracht op het gebied van online video: het officiële YouTube-kanaal van Barça heeft het afgelopen jaar 1.952.334 nieuwe abonnees toegevoegd, waarmee ze gemakkelijk de naaste concurrenten verslaan. Dankzij deze groei heeft FC Barcelona, vanaf de publicatie van dit artikel, 5.174.052 abonnees - vóór Real Madrid (3.910.610), Juventus (1.487.998), Liverpool (1.457.933) en Manchester City (1.429.243).

Onder de bijna twee miljoen nieuwe abonnees die in de afgelopen twaalf maanden zijn bereikt, is één periode die vooral opvalt de eerste week van januari 2018, toen Barça 127.776 nieuwe abonnees registreerde, de grootste sprong van het jaar van de Club. Die week publiceerde Barça een reeks video's met betrekking tot de ondertekening van Philippe Coutinho en zijn aankomst in Barcelona. In feite is Brazilië, waar Coutinho vandaan komt, een van de belangrijkste bronnen van Barça's toename van nieuwe abonnees, naast India, Mexico en Indonesië.

Naast de video's die gelinkt zijn aan de nieuwe signeersessies van het team, was het hoogste aantal views tijdens het seizoen 2017/18 het gevolg van het afscheid van Club-icoon Andrés Iniesta, de feestelijkheden van het team na het verslaan van Sevilla in de Copa del Rey-finale, en de populaire video van Barça Emojis met de WK-winnaars Samuel Umtiti en Ousmane Dembélé.

Maar het YouTube-kanaal van Barça is niet alleen een top qua abonnees, het leidt ook tot het aantal weergaven, met aantallen views die bijna die van zijn rivalen verdrievoudigen. Vorig seizoen verzamelden de YouTube-video's van Barça zo'n 213 miljoen views, bijna drie keer meer dan tegenstanders Manchester City, Liverpool en Real Madrid.

FC Barcelona was een van de eerste clubs die aanwezig was op YouTube, waar het zijn officiële kanaal lanceerde in februari 2006. Sindsdien heeft Barça ongeveer 18.000 video's gepubliceerd, waardoor zijn abonnees een plaats op de eerste rij hebben gekregen in een van de meest succesvolle tijdperken in de Club geschiedenis. Maar dat niet alleen, ze hebben ook gezien hoe de inhoud in de loop van de tijd is geëvolueerd, met een duidelijke focus op entertainment, evenals de voortdurende veranderingen in de gebruikerservaring, zoals het steeds toenemende gebruik van mobiele apparaten, die nu verantwoordelijk zijn voor ongeveer 70% van de totale weergaven.

Klik HIER voor het YouTube kanaal van Barça.

Foto: www.fcbarcelona.com