Nieuws December 2012

Vilanova: “Geen makkelijke wedstrijd”

De coach van Barça heeft zaterdagavond na de met 5-1 gewonnen wedstrijd tegen Athletic Bilbao gereageerd op het vertoonde spel van zijn team. “Ik ben blij dat we het record van de beste competitiestart hebben verbroken, maar het meest tevreden ben ik over het vertoonde spel en de instelling van de spelers. Zelfs bij een 5-1 voorsprong hebben we nog zoveel druk gezet op de tegenstander, om nog meer te scoren. Als we dit zo doorzetten, zullen we nog veel wedstrijden winnen en hopelijk pakken we dan ook veel prijzen,” aldus Vilanova, die zijn team het record van de beste competitiestart van de Primera División zag verbreken.

Dat het voor FC Barcelona geen gemakkelijke wedstrijd zou worden, had Tito Vilanova vooraf ingecalculeerd. “Athletic de Bilbao geeft nooit op en ze geven je ook weinig tijd om na te denken. Als het tempo niet hoog genoeg is, kan het team van Marcelo Bielsa het je erg lastig maken”, aldus de coach complimenteus over de tegenstander. “Het team heeft risico’s genomen en wonnen veel individuele duels. Verder zocht het team naar aanvallende oplossingen. Ondanks het goede resultaat, was dit geen makkelijke wedstrijd.”

Tito Vilanova verklaarde dat het herstel van Marc Bartra (voetblessure), Dani Alves (hamstring), Alexis Sanchéz (enkel) op schema ligt. “Ze trainen weer mee en ze houden zich goed. Alexis ligt zelfs iets voor op schema.”

Ondanks dat Tito Vilanova met Barça de beste competitiestart op zijn naam heeft staan, bleef de Catalaanse coach bescheiden. “Ik ben nog niet zo ver als Pep Guardiola. Dat was ik niet toen ik hoofdcoach werd en daar is niets in veranderd. Ik ben nog maar net hoofdcoach,” verklaarde Vilanova. Over zijn tijd naast zijn vriend op de bank van Barça zei Tito: “Die vier jaar waren in alle opzichten fantastisch. We hebben alles gewonnen wat er te winnen viel. Dat kan ik niet evenaren.”