Nieuws Juli 2012

Vilanova: “Op zoek naar centrale spil”

Dinsdag gaf Vilanova zijn eerste officiële training als hoofdtrainer van FC Barcelona. Direct daarna zat hij strak in het pak klaar om vragen te beantwoorden tijdens de eerste persconferentie van het seizoen. Vorige maand gaf Vilanova al aan dat de prioriteit op links lag. Met het aantrekken van Jordi Alba is deze wens vervuld. Op dit moment ligt de prioriteit op een speler die kan fungeren als centrale spil die na het vertrek van Keita nodig is. “We hebben 4 jaar kunnen genieten van Keita, maar helaas heeft hij ons verlaten. We zijn dus op zoek naar een centrale speler. Mochten we die niet aan trekken halen we die uit onze eigen huis.” Hiermee refereert hij op eerdere berichten dat eventueel Dos Santos en Roberto uit de voeten kunnen op die positie. Een externe kandidaat is Javi Martínez van Athletic Bilbao. “Javi Martínez zou een optie zijn voor die positie. Maar het ligt aan de economische situatie van de club of we hem kunnen halen.”

Tito gaf aan niet direct te denken aan een aanvaller als versterking: “Mijn idee is te investeren in de verdediging.” Ook heeft hij de beschikking over Villa die weer meetraint na lang blessure leed. “Hij is veel verbeterd. Hij heeft rustig kunnen herstellen en zal belangrijk zijn voor ons dit seizoen.”

Tijdens de persconferentie kwam ook het akkefietje met collega coach Mourinho nog aan bod. Vorig jaar stak Mourinho zijn vinger in het oog van Vilanova: “Ik ben moe om er na een jaar nog over te hebben. Er is een sanctie opgelegd die later weer ingetrokken is. De straf maakt me niet uit. De straf dat de beelden voor altijd te zien zijn is voor mij genoeg. Als ik hem tegen kom zeg ik hem gewoon weer gedag.”

De nieuwe coach is blij met de ondertekening van Jordi Alba: “We zijn enthousiast over de komst van Jordi. Ook al gaat hij eerst naar Londen voor de Olympische Spelen. Hij is jong en een goede atleet. Het enige wat mij zorgen baart is dat hij te weinig rust krijgt. Niet de gebruikelijk 4 weken.”

Vilanova is erg blij met de aanwezigheid van Messi. De Argentijn is in tegenstelling tot andere jaren vanaf de eerste dag aanwezig. Dit was 5 jaar geleden de laatste keer. Het is alleen nog wachten op de jongens die het EK gespeeld hebben. Een speler die ook opvalt, is jongeling Gerard Deulofeu die belangrijk was op het EK onder 19: “Hij heeft veel potentie. Het is een speler die opvalt. Hij maakt veel vooruitgang.”