Nieuws Oktober 2010

Villa, de hoofdattractie in Hampden Park

Barça-spits David Villa is slechts één goal verwijderd van de status van topscorer van Spanje. Met dat in zijn achterhoofd treedt hij het duel tegen Schotland in Hampden Park tegenmoet, waarvoor ook vijf andere Barça-spelers zijn opgeroepen.

Víctor Valdés, Carles Puyol, Gerard Piqué, Sergio Busquets, Andrés Iniesta en David Villa zijn in Glasgow voor de kwalificatiewedstrijd van dinsdagavond voor het Europees Kampioenschap 2012. Spanje staat aan kop van Groep I na beide gespeelde wedstrijden gewonnen te hebben. Daarentegen begint Schotland de wedstrijd na een teleurstellende nederlaag van 1-0 tegen Tsjechië.

Nu Spanje op de goede weg is om zich te kwalificeren voor het EK, is de aandacht gericht op Villa, die nog maar één goal nodig heeft om op gelijke hoogte te komen met Raul: 44 goals voor het Spaanse team. Villa wist de meerdere kansen die hij kreeg in het duel tegen Litouwen niet te benutten en zal erop gebrand zijn in de komende wedstrijd het record te behalen én te verbreken.

Mede-Asturiër Luis Enrique is ervan overtuigd dat Villa door zal gaan met scoren en na de winst van Barça B zei hij: “In mijn ogen lijkt Villa niet erg nerveus. Hij krijgt genoeg kansen en voor een spits betekent dat dat hij doet wat hij moet doen. Het zou pas een probleem zijn als hij geen kansen krijgt. En is er echt iemand die denkt dat Villa het record van Raul niet zal verbreken? Ik weet zeker dat het hem gaat lukken, het is nu alleen kwestie van wanneer. Hij zal niet alleen de goal krigjen die hij wil, maar zoveel meer, voor zowel Spanje als Barça. Dat is wat hij altijd heeft gedaan: scoren!”

De terugkeer naar Schotland is tevens voor veel Barça-spelers een routinetrip geworden na de vele Champions League wedstrijden die daar plaatsvonden. De laatste keer dat Barça in Glasgow was tijdens de Champions League in 2007/8 speelden Valdés, Puyol en Iniesta een rol toen het team Celtic met 2-3 in Celtic Park versloeg.