Nieuws Oktober 2011

Villa verbetert zijn statistieken

De statistieken van David Villa zijn jaloersmakend. Tot dusver in dit seizoen staat de aanvaller uit Asturië op een gemiddelde van 0.55 doelpunten per wedstrijd, veel beter dan in zijn eerste seizoen bij FC Barcelona.

Villa lijkt beter te worden hoe ouder hij wordt. De nummer 7 van FC Barcelona, voormalige centrale aanvaller van Valencia, neemt de linkervleugel voor zijn rekening sinds zijn komst naar de Catalaanse club om Messi vrijheid te geven op het veld. Villa heeft dit seizoen al zes doelpunten gescoord in elf wedstrijden, wat hem op een gemiddelde van 0.55 per duel zet. Vergeleken met de start die hij in zijn eerste seizoen in het blaugrana shirt maakte, is dit een veel beter resultaat.

Afgelopen seizoen was Villa nog altijd bezig om zich aan te passen aan zijn nieuwe team. Hij scoorde vier goals in de eerste elf wedstrijden (een gemiddelde van 0.36 doelpunten per wedstrijd). Dat is natuurlijk helemaal geen slecht cijfer, maar Villa heeft het desondanks met de tijd weten verbeteren. Vorig seizoen eindigde hij met een totaal van 23 goals in 52 wedstrijden (0.44 goals per duel), en tot nu toe staat hij garant voor een doelpunt elke twee wedstrijden. In totaal heeft de aanvaller 29 keer het net gevonden in het shirt van FC Barcelona.

Villa, die voor het eerst in staat is geweest om een volledig pre-seizoen met het eerste team af te maken, heeft zich ontwikkeld van een speler met een hoofdrol bij Valencia, tot een speler met een ondersteunende rol bij Barça. Doelpunten zijn niet alles, en Villa heeft tot dusver in elf wedstrijden al twee keer een assist geleverd aan een medespeler, één keer Messi en één keer Pedro. In die elf duels stond hij acht keer in de startende elf.

Van de zes goals steken er twee met kop en schouders bovenuit: het raketschot dat het publiek in het Bernabéu tot zwijgen bracht in het eerste duel van het tweeluik om de Super Cup, en de meesterlijke vrije trap tegen AC Milan in de Champions League.