Nieuws April 2021

Villareal - Barça 1-2

Op de verjaardag van ons aller Johan Cruijff  een belangrijke en moeilijke uitwedstrijd tegen Villareal. Na het gelijkspel van Real Madrid eerder het weekend, een kans om de druk te verhogen bij in ieder geval één concurrent.
In de 6e minuut een eerste grote kans voor Barça. Griezman kon de combinatie tussen Messi en de Jong echter niet afronden. Villareal hield zich ook niet onbetuigd, maar veel kansen aan beide kanten waren er niet het vermelden waard tijdens het eerste kwartier.
Een 100% kans was er wel in minuut 16. Frenkie de Jong kreeg een niet te missen kans op aangeven van Jordi Alba, maar hij schoot vanaf één meter tegen de keeper aan en in de rebound had hij ruzie met de paal. Messi deed het een minuut later dunnetjes over, maar die kans was een stuk lastiger.
Uit het niets scoorde echter Villareal. Een valpartij van Jordi Alba gaf de spits van Villareal een vrije doortocht in minuut 27.
Een domper leek het, maar dan was er niet op Griezmann gerekend. Binnen een minuut versloeg hij de goalie met een geweldig lobje. De prachtige dieptebal van Mingueza kreeg hiermee de beloning die het moest krijgen: 1-1. De dag van Griezmann werd nog mooier. Hij lette namelijk na 35 minuten zeer goed op bij slecht uitverdedigen van Villareal en wist de bal achter de doelman te leggen. Vlak voor de rust kreeg hij nog een kans op zijn derde, maar de hoek na een hakje van Frenkie de Jong was teveel gevraagd. De rust brak derhalve aan met 1-2.
De tweede helft begon met een sterk Villareal, zonder dat het overigens kansen opleverde. Barcelona kwam pas na tien minuten voor het eerst bij het Villareal-doel, maar Griezmann kon de voorzet van Sergi Roberto niet verzilveren.
Villareal werd sterker en in minuut 63 was er een grote kans waarbij Ter Stegen met een geweldige reflex een doelpunt voorkwam. Vlak daarna kreeg de thuisclub echter een rode kaart te incasseren. Een veel te harde mislukte tackle op Messi kreeg de terechte straf. Bijna was het ook gelijk raak, maar invaller Ilaix mikte te hoog. Het was dezelfde Ilaix die vijf minuten later tegen de benen van een verdediger aan schoot. Een penalty wegens vasthouden had hierbij gepast. Maar die kwam niet en daarmee bleef de benauwde 1-2 op het scorebord staan tegen de tien van Villareal. Met de inbreng van Dembélé gokte Koeman op extra snelheid in de ruimte die voorin vrij kwam. Dat lukte bijna toen Dembélé de bal bij Frenkie de Jong bezorgde. Vrij voor de doelman faalde hij echter.
Het bleef spannend tot de laatste minuut en de vijf minuten extra tijd was zenuwslopend, maar de overwinning kweam niet meer in gevaar. Een belangrijke en moeilijke uitwedstrijd werd daarmee met 1-2 over de streep getrokken.

Opstelling: Ter Stegen, Dest (46. Sergi Roberto), Mingueza, Piqué, Lenglet, Jordi Alba, Busquets (88. Araujo), F.de Jong, Pedri (64. Ilaix), Messi, Griezmann (80. Dembélé)

28. 1-1 Griezmann
35. 1-2 Griezmann