Nieuws Februari 2022

Volgende tegenstander: Espanyol

Reial (Real) Club Deportiu Espanyol de Barcelona oftewel RCD Espanyol. Espanyol speelde zijn thuiswedstrijden van 1997 tot 2009 in het Lluis Companys Stadion (oftewel: Olimpico de Montjuic; het Olympisch stadion). Afkomstig uit Cornellà de Llobregat (Barcelona). Een echte derby dus. Thuiswedstrijden van Espanyol worden gespeeld in het nieuwe Estadi Cornellà-El Prat. Bijnaam: Los Pericos. Trainer: Vicente Moreno.

Espanyol werd op 20 oktober 1900 opgericht door studenten van de Universiteit van Barcelona. Espanyol was 1 van de oprichters van de Primera División in 1928. De landstitel werd echter nooit behaald. Wel won Espanyol 4 keer de Spaanse beker, de laatste in 2006. Opmerkelijk: ze behaalden 2 keer de finale van de UEFA cup. Beiden verloren na het nemen van strafschoppen. De eerste keer tegen Bayer 04 Leverkusen, de tweede keer tegen Sevilla FC. Erelijst: 1 x de Intertoto Cup; 4 x Copa del Rey en 1 x kampioenschap in de Segunda División. Bekende trainers: Javier Clemente, Ernesto Valverde en Mauricio Pochettino.

In het seizoen 2019/2020 degradeerde Espanyol naar de Segunda División A. Na 1 jaar wist Espanyol zich weer terug te knokken naar de Primera División. Bekende oud-spelers: Dani García, Sergio, Miquel Soler, Juan Fran, Iván de la Pena, Kevin Bobson, Jordy Cruijff, Marvin Zeegelaar, Alfredo di Stéfano, Kubala, Héctor Moreno en Pablo Zabaleta.

Aan Xavi en zijn spelers de taak om tegen dit stugge Espanyol 3 punten te pakken. Zelf heeft Xavi in zijn carrière 6 doelpunten gemaakt tegen Espanyol. Gelukkig is de selectie van Barça inmiddels versterkt met Dani Alves, Adama Traoré, Ferran Torres en Pierre-Emerick Aubameyang. Barça is nu een mooie mix van ervaren en jonge spelers. De stijgende lijn is weer ingezet.

Stand in de competitie:

1. Real 53 punten

2. Sevilla 50 punten

3. Betis 40 punten

4. FC BARCELONA 38 punten

5. Atlético 36 punten

Laten we hopen dat de 3 punten mee naar Camp Nou gaan. En dat de concurrentie punten verliest. Een overwinning is meteen een goede generale voor de wedstrijd tegen Napoli. Visca Barça!!

foto:fcbarcelona.com