Nieuws September 2014

Voorbereiding Champions League

Midweeks start de Champions League voor het team van Luis Enrique met de thuiswedstrijd tegen APOEL Nicosia.

De coach traint dagelijks met zijn selectie op het trainingscomplex Ciutat Esportiva Joan Gamper om 11:00 uur. Ondanks dat ze nog geen groen licht hebben gekregen van het medische team van FC Barcelona, trainden Dani Alves en Thomas Vermaelen sinds deze maandag weer mee met de groep. Alleen keeper Jordi Masip werkt nog separaat van de groep aan zijn herstel. Barça B spelers Munir El Haddadi, Sandro Ramirez en Sergi Samper hadden tevens van Luis Enrique een uitnodiging gekregen om mee te trainen met de selectie. Of zij ook deel gaan uitmaken van de wedstrijdselectie is nog niet bekend.

Het is de eerste keer dat Barça en APOEL Nicosia elkaar ontmoeten in de Champions League, maar er zijn wel een aantal links tussen de twee clubs. Zo is de keeper van de Cyprioten, Urko Pardo, voetbalde van 2001 tot 2005 bij La Masía van FC Barcelona. De in Brussel geboren doelman heeft Spaanse ouders en stond 12 keer in het doel van Barça B. Na periodes bij Cartagena en Sabadell keerde Urko Pardo in het seizoen 2006/07 terug naar Barça B waar hij zes wedstrijden keepte. Hierna vertrok de keeper naar het Griekse Iraklis FC, Rapid Boekarest in Roemenië, werd hij een verhuurd aan Olympiakos Piraeus voordat hij in Cyprus aan de slag ging in 2011.

De meest bekende speler van APOEL Nicosia is John Arne Riise. De Noor tekende op 1 september 2014 een 2-jarige contract in Cyprus en is een oude bekende van Javier Mascherano. De twee waren tot 2008 teamgenoten bij Liverpool FC, waar John Arne Riise jarenlang een basisspeler was onder coach Rafael Benitez.