Nieuws Januari 2016

Voorbeschouwing Barça - Atlético

Zaterdagmiddag om vier uur zal de spanning hoog oplopen in het Camp Nou, want dan staat de belangrijkste wedstrijd om de titel dit seizoen op het spel. Barcelona gaat momenteel samen met Atlético Madrid aan kop in de Spaanse competitie, en beiden teams zijn dus de voornaamste titelkandidaten dit seizoen. Real Madrid lijkt geen bedreiging meer te vormen en de stadgenoot heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt. In Camp Nou staat niet alleen de koppositie op het spel, maar ook het positieve gevoel dat de opmars kan vormen naar een eindsprint in de competitie. In de eerste seizoenshelft wist Barcelona met 1-2 af te rekenen met de Madrileense concurrent. Enrique hecht hier echter geen waarde meer aan, want ook toen ging het moeizaam en kwam Barcelona uiteindelijk via een impuls van Messi langszij.

In het Vicente Caldéron keek Barcelona door een doelpunt van oudgediende en clublegende Fernando Torres tegen een achterstand aan, maar een vrije trap van Messi herstelde de verhoudingen. Uiteindelijk gaf het doelpunt van Messi Barça de zege, maar Atlético is dit jaar opvallend sterk in de uitwedstrijden, waarin het nauwelijks tegentreffers te verwerken krijgt. Voor Arda Turan zal het een indrukwekkend weerzien worden met zijn oude club, en als speler van Real Madrid won hij onder andere de Spaanse titel, beker en supercup. ''Deze wedstrijd spookt al enige tijd door mijn hoofd'', zegt de Turk. ''Voor de wedstrijd en zelfs na de wedstrijd zal ik nerveus zijn. Maar ik zal me concentreren, voetballen en genieten. Atlético is altijd een moeilijke tegenstander.''

Barcelona lijkt voornamelijk op te moeten passen voor Antoine Griezmann. De sterspeler van Atlético is de voornaamste doelpuntenbron en neemt het team haast iedere week op sleeptouw, maar de sterke defensie mag ook zeker niet onderschat worden. Enrique denkt niet dat de wedstrijd tegen Atlético beslissend is om de titelstrijd. ''We kijken uit naar een mooie wedstrijd en we hopen dat het Camp Nou achter ons staat. Het is geen beslissende wedstrijd. Wat er ook gebeurt, de verschillen zullen klein zijn bovenin. Atlético is altijd lastig en we zullen alle eerdere resultaten tegen Atlético moeten vergeten.'' Jordi Alba en Neymar lijken fit genoeg om te spelen, en dus zal Barça op volle oorlogssterkte Atléti tegemoet gaan. Hoeveel zal het volgens jullie worden?