Nieuws December 2014

Voorbeschouwing Barça-PSG

Woensdag staat er om kwart voor negen in Camp Nou een beladen wedstrijd voor de boeg. Barcelona neemt het dan namelijk op tegen het Franse Paris Saint-Germain, in de laatste speelronde van de groepsfase van de UEFA Champions League. PSG gaat met 13 punten aan de leiding in Groep F, maar Barcelona volgt ze op de voet met 12 punten. Barcelona moet dus winnen woensdag om als groepswinnaar door te gaan naar de knockout-fase van de Champions League, terwijl PSG aan een gelijkspel genoeg heeft om eerste te worden. In het seizoen 2012/2013 troffen beide ploegen elkaar ook al in de kwartfinales van de Champions League, en toen was het Barcelona die er met de winst vandoor ging.

In speelronde twee van deze jaargang van de Champions League troffen beide ploegen elkaar in Parijs, en toen was het PSG die Barcelona de eerste nederlaag van het seizoen toebracht. Het werd toen 3-2 in het voordeel van de Fransen, en toen was het David Luiz die voor het eerst in die voetbaljaargang een bal in het doel van Claudio Bravo wist te krijgen. Morgen zullen er ook vele oude bekenden terugkeren naar Camp Nou. Zo waren Zlatan Ibrahimovic, Maxwell en Thiago Motta nog niet zo lang geleden spelers van Barcelona. Ook trainer Laurent Blanc, nu werkzaam van PSG, mocht vroeger de kleuren van Barcelona verdedigen. De laatste keer dat Barcelona niet als groepswinnaar doorging naar de achtste finale van de Champions League was in het seizoen 2006/2007, maar nu is er dus een overwinning benodigd om die reeks voort te zetten.

PSG heeft in dit gehele voetbalseizoen nog geen enkele keer verloren, in alle competities, en daarmee zijn ze de enige club uit de vijf grootste competities die dit heeft behaald. Hopelijk kan Barcelona een einde maken aan deze succesreeks van de Fransen, al zullen ze het we zonder de geblesseerde Rafinha en Alves moeten stellen.