Nieuws Januari 2016

Voorbeschouwing bekerduel

Coach Luis Enrique heeft de selectie bekend gemaakt voor het eerste duel in de achtste finale van de Copa del Rey tegen stadgenoot RCD Espanyol. In de Copa del Rey werden tot heden al zeventien keer een duel tussen de twee clubs uit Barcelona gespeeld. Daarvan was eenmaal het Catalaanse onderonsje de affiche van de finale van de Spaanse beker. In 1957 mocht Barça de trofee in ontvangst nemen na een 1-0 overwinning.

Eindigde de stadsderby enkele dagen geleden in de Spaanse competitie nog in een doelpuntloze 0-0, het uitgangspunt voor woensdagavond is de overwinning. Voor minder neemt Luis Enrique geen genoegen. De coach verklaarde de wedstrijd in te gaan met de overtuiging dat er geen tweede duel komt en alleen een overwinning een plaatsje in de kwartfinales oplevert. De coach verwacht daarnaast veel steun van de supporters. Zaterdag was het een uitwedstrijd voor Barça en nu hebben de spelers van FC Barcelona de steun van de culés in het eigen Camp Nou.

Voor de eerste keer heeft de Catalaanse coach de twee zomeraankopen, Arda Turan en Aleix Vidal, opgenomen in de wedstrijdselectie die bestaat uit de volgende achttien spelers: Ter Stegen, Masip, Piqué, Rakitić, Busquets, Alves, Turan, Iniesta, Suárez, Messi, Neymar, Mascherano, Bartra, Munir, Alba, Vidal, Vermaelen en Mathieu.

Afwezige in de selectie is Sergi Roberto. De middenvelder heeft een dijbeenblessure overgehouden aan de stadsderby van zaterdag jl. en is nog niet voldoende hersteld. Het is nog onduidelijk hoe lang Roberto zal moeten revalideren voordat hij weer inzetbaar is voor Luis Enrique; het is afhankelijk van hoe voorspoedig het herstel verloopt. Daarnaast krijgen Bravo, Douglas, Sandro en Adriano rust van hun coach en zullen Sergio Roberto en, langdurig geblesseerde, Rafinha woensdagavond gezelschap houden op de tribunes van Camp Nou.

Bijzonder detail is dat zowel Luis Enrique als Constantin Galca nu de hoofdcoach zijn bij de club waar ze furore maakte als speler. De twee speelden zelfs tegen elkaar in tien Catalaanse derbys. De Barça coach stapte daarbij zes keer als winnaar van het veld en vier stadsduels eindigde in een remise.

De wedstrijd wordt om 20:30 uur in Camp Nou afgetrapt en is de eerste ontmoeting van twee duels om een ticket voor de kwartfinales van de Spaanse beker. De return bij ‘los pericos’ volgt een week later op 13 januari a.s. om 21:00 uur.

Ziggo Sport zendt het bekerduel live uit. Voor de mensen die een online stream zoeken: fromsport.com en rojadirecta.com bieden vaak meerdere goede streams aan. Mocht u de wedstrijd niet kunnen zien, dan kunt u bij de Fan Club Barcelona de wedstrijd via Twitter volgen. Wilt u al een beetje in de stemming komen van de wedstrijd, dan kunt u ook terecht bij de Facebook van de Fan Club Barcelona.