Nieuws Januari 2015

Vooruitblik Atlético Madrid vs. Barça

Het is erop of eronder in het Vicente Calderón woensdagavond. FC Barcelona reist naar de Spaanse hoofdstad om het daar in de return van de kwartfinale Copa del Rey op te nemen tegen het altijd sterkte Atlético Madrid. De ploeg van Luis Enrique betreedt het veld met een kleine voorsprong uit de heenwedstrijd een week eerder, toen Lionel Messi met een doelpunt een 1-0 zege wist te verzilveren. Enrique zal er echter op gebrand zijn om zijn ploeg niet op de lauweren te laten rusten.

De Catalaanse selectie verwelkomt Jérémy Mathieu, die terugkeert na een blessure in zijn achillespees. Claudio Bravo, Martín Montoya en Sergi Roberto zijn buiten de selectie gelaten, evenals de geblesseerde Douglas en Vermaelen. Aan de kant van Atlético Madrid ontbreekt Godín wegens een schorsing, en ook Tiago en Koke zijn afwezig binnen de ploeg van Diego Simeone.

Tijdens de persconferentie voorafgaand aan de wedstrijd waarschuwde Luis Enrique: “Atlético zal veel sterker zijn in het eigen stadion met hun eigen fans achter zich.” Atlético-trainer Simeone gelooft dat intensiteit de sleutel zal zijn in deze return: “We moeten elke minuut leven alsof het de laatste is en dat zal ons dichter bij ons doel brengen.”

Afgelopen zondag zette Barça Elche met een 0-6 zege genadeloos opzij, een duidelijk teken dat de blaugranas aan een opmars bezig zijn met het steeds scherpere tandem Messi-Neymar. Atlético bezet de derde plek in de ranglijst—slechts drie punten achter Barça—na de 3-1 overwinning op Rayo Vallecano afgelopen weekend. De rivaal uit de hoofdstad heeft slechts éénmaal thuis verloren in de zeventien wedstrijden die dit seizoen in het Vicente Calderón zijn gespeeld.

Woensdagavond is het de derde keer dat de twee teams elkaar treffen dit seizoen én deze maand, maar het is deze campagne voor het eerst dat Barça voet zet in het Calderón. Vorig seizoen speelden de ploegen er nog gelijk in de Spaanse competitie (0-0), maar het was ook de plek waar Atlético in de kwartfinales van de Champions League met een 1-0 thuisoverwinning Barça uit de Europese competitie stootte.

Kun je vanavond zelf niet kijken? Volg dan het live Twitter-verslag van de Fan Club Barcelona via twitter.com/penyabarcelona!

Volledige selectie Barça: Ter Stegen, Masip, Piqué, Adriano, Mathieu, Alba, Bartra, Alves, Mascherano, Sergio, Xavi, Iniesta, Rakitić, Rafinha, Pedro, Neymar, Messi en Suárez.