Nieuws Mei 2022

Weer een finale!

De Barça vrouwen hebben de halve finale van de Copa de la Reina tegen de vrouwen van Real Madrid gewonnen, met Sporting Club de Huelva strijden ze zondag in de finale om de hoofdprijs

De dames zijn door naar een nieuwe bekerfinale, dit keer in de Copa de la Reina. Ze nemen het op zondag 29 mei om 11.30 uur CEST op tegen Sporting Club de Huelva, nadat ze Real Madrid met 4-0 hebben verslagen in de halve finale. Doelpunten van Martens, Aitana, Mariona en Oshoala zorgden voor een comfortabele overwinning.

Hermoso en Graham Hansen misten deze halve finale door blessures, coach Jonatan Giráldez voerde wijzigingen ten opzichte van de UWCL-finale in Turijn door, Oshoala en Martens kregen een kans om hun aanvallende vermogen te tonen.

Duidelijke bedoelingen

Barça was in de aanval zodra het fluitsignaal klonk voor de aftrap in het Santo Domingo-stadion, waardoor al vroeg een opeenvolging van corners werd afgedwongen. Het was duidelijk de bedoeling om het spel onder controle te krijgen.

De eerste goede kans kwam na een lange periode van balbezit in de 12e minuut, Mariona stak vanaf rechts en Alexia kopte op de paal. Alexia werd vervolgens twee minuten later leverancier en gaf een voorzet vanaf links die Oshoala tegen dezelfde paal kopte.

Het eerste doelpunt volgde al snel, Alexia was opnieuw erbij betrokken, kwam naar de rechter zijlijn en gaf de bal voor op Martens die doel trof (1-0, 19e minuut). Real Madrid realiseerde zich dat ze uit hun schulp moesten komen en onder de druk vandaan om een kans te krijgen om weer in het spel te komen, maar Barça bleef de controle behouden, inclusief een bijna goal via Aitana. 1-0 de ruststand.

Drie doelpunten in de tweede helft

Ondanks dat Real Madrid na de pauze met oprechte bedoelingen naar buiten kwam, duurde het niet lang voordat Barça de doorgang naar de finale van zondag bezegelde. In de 47e minuut gaf Martens een bal door naar Oshoala aan de linkerkant, wiens schot werd afgeblokt, maar zij passte de bal naar Aitana, die met snelle voetenbeweging scoorde en de 2-0 op het scorebord noteerde. Amper zes minuten later nam Martens een corner vanaf links en mocht Mariona in het strafschopgebied ongehinderd doeltreffen (3-0, 53e minuut).

Coach Jonatan Giráldez maakte een driedubbele wissel na 60 minuten, inclusief aanvoerder Alexia, misschien al met het oog op de grote finale. Rolfö werd in de aanval gezet en ze was betrokken bij een van de beste aanvallen van deze wedstrijd. Oshoala was net over de middenlijn en gaf de bal door aan Rolfö toen Real Madrid zich terugtrok. Haar mooie strakke pass vond Oshoala die haar run had voortgezet, maar werd geblockt door de aanstormende Misa. Ze zou echter haar doelpunt maken,vrij gespeeld door invaller Pina draaide Oshoala om de keeper heen om er in de 75e minuut 4-0 van te maken.

Al met al een geweldige Clásico-overwinning om de teleurstelling van de verloren UWCL finale weg te vagen en te kwalificeren voor de Copa de la Reina-finale van dit seizoen. De titelverdediger staat tegenover Sporting Club de Huelva om 11.30 uur CEST op zondag 29 mei.

Foto: www.fcbarcelona.com