Nieuws Januari 2023

Wie wint de Spaanse Supercup?

Vier teams strijden om de eer: Real Madrid, Valencia, Betis en FC Barcelona. In een soort van minitoernooi. In Saoedi-Arabië (Riyadh).

1e wedstrijd: woensdagavond 20.00 uur Real Madrid tegen Valencia.

2e wedstrijd donderdagavond 20.00 uur Betis tegen FC Barcelona.

De winnaars van deze wedstrijden spelen de finale op zondag 15 januari (tijdstip nog onbekend).

Pakt Barca de 1e prijs van dit seizoen? De concurrentie is moordend. Sinds het seizoen 2019/2020 telt de strijd om de Supercup 4 teams: winnaar en nummer 2 van de Primera División en de winnaar en verliezend finalist van de Copa del Rey. Voorheen speelden alleen de kampioen en de bekerwinnaar om de Supercopa.

In 1982 werd er gestart met het duel om de Supercup. FC Barcelona is recordhouder met 13 maal het veroveren van de Supercup. Legendarisch wedstrijden:

1992: 5-2 zege op Atlético

1994: 6-5 zege op Real Zaragoza

1996: 6-5 zege op Atlético

2009: 5-1 zege op Athletic

2011: 5-4 zege op Real Madrid

2016: 5-0 zege op Sevilla

Topscorer: Lionel Messi met 14 doelpunten.

In het verleden kwam het wel eens voor dat de kampioen ook de Copa del Rey wist te winnen. De Supercup ging dan automatisch naar dat team. Dat gebeurde in 1984 (Atlétic) en in 1989 (Real Madrid).

De Supercup kent een rijke historie. In 1940 speelden de kampioen en de bekerwinnaar om de Supercup (oftewel de Copa de Campeones). In 1945 was er de strijd om de Copa de Oro Argentina (?) Tussen 1947 en 1953 werd de prijs vernoemd naar Eva Perón. Na haar overlijden werd in 1952 deze prijs opgeheven.

Terug naar de realiteit. Betis bezet op dit moment de 4e plaats in La Liga. Dat wordt dus geen gemakkelijk wedstrijd.

Xavi heeft 24 spelers mee genomen om de buit binnen te halen:

Ter Stegen, Bellerín, R. Araujo, Sergio, O. Dembélé, Pedri, Lewandowski, Ansu Fati, Ferran, Iñaki Peña, Memphis, Christensen, Marcos A., Jordi Alba, Kessie, S. Roberto, F. De Jong, Raphinha, Kounde, Eric, Balde, Gavi, Pablo Torre en Arnau Tenas.

Droomscenario: winnen van Betis en in de finale Madrid verslaan.

Visca Barca!!

Foto: www.fcbarcelona.com