Nieuws Augustus 2014

Xavi: “Enrique doorslaggevend in beslissing te blijven”

Tijdens de persconferentie vertelde Xavi Hernández dinsdag voor de eerste keer waarom hij in eerste instantie had aangegeven
FC Barcelona deze zomer te verlaten.
De middenvelder was teleurgesteld geraakt aan het einde van het vorige seizoen en dat de beslissing om de club te verlaten was daardoor een te impulsieve reactie geweest.

“Twee grote teleurstellingen, zowel met het team als voor mij persoonlijk, waarschijnlijk de twee grootste in mijn carrière, zorgde ervoor dat ik teleurgesteld het seizoen beëindigde. Ik werd daarnaast op de bank gehouden bij het laatste competitieduel en ik had niet het gevoel dat ik een nuttige bijdrage kon leveren aan het team. Hetzelfde gevoel bekroop me bij het Spaanse team op het WK. Hierdoor besloot ik, te impulsief, om de club te informeren dat het beter voor mij en de club was als ik zou vertrekken en om dit hoofdstuk van mijn carrière te sluiten”, aldus Xavi.

De middenvelder bedankte de club voor het getoonde geduld en hoopt dat de Barça-fans zijn redenering en beslissing begrijpen. In de media verschenen diverse geruchten dat Xavi meer geld wilde verdienen in het buitenland, maar hij vertelde dat de beslissing daar niets mee te maken had. “Het was puur een voetbaltechnische beslissing en het had niets te maken met geld of een gebrek aan andere alternatieven. Ik ging op vakantie en toen had ik een gesprek met Luis Enrique en Andoni Zubizarreta. Zij deden me inzien dat ik nog altijd een meerwaarde kan zijn voor het team, zowel op als naast het veld.”

Vooral Luis Enrique zorgde ervoor dat Xavi zijn blik op het nieuwe seizoen heeft gericht en weer volledig gemotiveerd raakte om een actieve bijdrage te leveren aan het team. “De coach vertelde me heel duidelijk zijn plannen voor het komende seizoen en hoe hij mijn bijdrage zag. Het is voor alle spelers een nieuwe start, ook voor mij, en dat ik in de trainingen mijn kwaliteiten moet laten zien, net als mijn teamgenoten. Ik ken Enrique al heel lang en we hebben een goede verstandhouding. Ik ben sterk teruggekeerd van vakantie en kan niet wachten om het nieuwe seizoen te beginnen.”

Door het vertrek van aanvoerder Carles Puyol hebben de spelers dinsdag gestemd wie zijn rol over mag nemen. “We hebben vanochtend in de kleedkamer gesproken over wie de Capitá-band komend seizoen mag dragen. Ik ben vereerd om de aanvoerdersband over te mogen nemen van Carles en ben bereid om daarvoor alles te doen wat nodig is.”

Xavi bevestigde tevens zijn interlandcarrière bij La Roja wel definitief beëindigd te hebben.