Nieuws Oktober 2012

Xavi: “Ik wil hier nog jaren blijven”

Deze week sprak Xavi Hernández met El Mundo Deportivo over het nieuwe seizoen, Tito Vilanova en Leo Messi.

Het tijdperk van Tito Vilanova is ruim onderweg en geldt vooralsnog als voortvarend. Ook Xavi gaf toe dat de Spaanse competitie tot nu toe goed verloopt voor Barça na het gelijkspel tegen Real Madrid in Camp Nou. Dit gelijkspel zorgt ervoor dat de Catalanen een voorsprong van acht punten op hun aartsrivaal genieten en op gelijke hoogte staan met Atlético Madrid. Ondanks dat dat een behoorlijk indrukwekkend gat is, wees de spelmaker van Barça iedereen erop dat er nog een lange weg te gaan is. Xavi: “Maar vooraf zouden we getekend hebben voor een voorsprong van acht punten op dit moment in de competitie.”

Xavi was vol lof over Tito Vilanova, die dit jaar voor het eerst als hoofdcoach fungeert. “Met Tito is er weinig veranderd. Het punt is dat alles soms afhangt van hoe de tegenstander speelt. Elk jaar trekken ze zich verder terug; we spelen onderhand met balbezit op driekwart van het veld. En dat maakt alles veel moeilijker als je niet al vroeg in de wedstrijd een goal kunt scoren.” Het grote verschil tussen Tito en Guardiola is volgens Xavi persoonlijkheid: “Hoe ze dingen overbrengen, hoewel de filosofie onveranderd blijft. Tito was vier jaar met ons en met Pep.”

Inmiddels is het acht jaar geleden dat Lionel Messi zijn debuut maakte in het eerste van FC Barcelona tegen Espanyol. Xavi verwondert zich nog altijd over zijn teamgenoot. “Leo… Wanneer hij niet scoort, geeft hij twee of drie assists… Ik heb het al vaak gezegd, maar hij is de beste, de absolute nummer één. De Ballon d’Or? Als je de beste moet kiezen, dan is het Messi, hoewel ik het jammer vind voor Andrés en Iker.” Over zijn eigen verlenging bij de club zei Xavi: “Ik ben gelukkig en ik wil hier nog jaren blijven. De club heeft me al benaderd en er zijn nog nooit problemen geweest. Ze zijn blij met me en ik ben hier ook gelukkig. Ik ben een groot Barça-man en ik wil mijn carrière hier beëindigen.”