Nieuws November 2021

Xavi nieuwe trainer FC Barcelona

Zoals te verwachten is Xavi Hernández de nieuwe coach van FC Barcelona. Een vurige wens van voorzitter Laporta. Xavi tekent voor 2,5 seizoenen bij Barça. Zijn Barça. Xavi speelde tussen 1998 en 2015 maar liefst 767 wedstrijden voor FC Barcelona. Alleen Leo Messi speelde er meer (778). In totaal won Xavi (met zijn medespelers) 25 prijzen!

• 8 x het kampioenschap in La Liga

• 4 x de Champions League (2005/2006; 2008/2009; 2010/2011; 2014/2015)

• 3 x de Copa del Rey

• 2 x de Wereldbeker

2 x de Europese Supercup

• 6 x de Spaanse Supercup Een ongehoord aantal. Vaak aan de zijde van Iniesta.

Xavi’s carrière begon in het seizoen 1991/1992 (onder 12). Hij was een echte trendsetter met zijn fabelachtige techniek. Een genot voor elke trainer! Klein van stuk maar groots in daden. Heerser op het middenveld. Het was Louis van Gaal die Xavi liet debuteren in de grootmacht. Frank Rijkaard en Pep Guardiola stuwden de kleine man in volgende trainerschappen naar grote hoogten.

Toen Puyol er mee stopte nam Xavi het stokje, als aanvoerder, over. En dat bleef hij doen tot zijn vertrek in 2015. Nu een weerzien met een aantal oude makkers: Busquets, Piqué, Sergi Roberto, Jordi Alba en Ter Stegen (die houdt alles tegen!).

Tot 2019 speelde Xavi zijn wedstrijden in de zandbak van Al-Sad in Qatar. Vanaf 2019 werd hij de trainer van Al-Sad. Prijzen: 7. Waaronder de Qatari Supercup en de halve finale van de AFC Champions League.

Kun je van Xavi wonderen verwachten? Dat wordt moeilijk gezien de selectie en het aantal geblesseerden. Maar hij zal zeker zijn stinkende best doen. Maandag 8 november is de officiële presentatie. Vele tientallen fotografen en camera’s zullen hierbij aanwezig zijn. Het kind van Barça, de verloren zoon is terug. Hij zal ons nog gaan verrassen. Visca Xavi!!