Nieuws December 2010

Zondag: Eerbetoon voor Migueli en Xavi

Aanstaande zondag, 2 januari, is een speciale dag voor Xavi en Migueli. Die dag zal Xavi namelijk het aantal officiële duels in azulgrana van Migueli evenaren in de wedstrijd tegen Levante.

Met 548 wedstrijden is de middenvelder uit Terrassa nog maar één wedstrijd verwijderd van Migueli’s recordaantal. Ex-voetballer ‘El Tarzán’ heeft tot nu toe de eer gehad de meeste keren in het shirt van Barça te spelen met 549 wedstrijden in het eerste elftal, na zijn debuut in 1973 onder trainer Rinus Michels. Met 38 jaar ging hij met pensioen.
Xavi’s debuut in het eerste elftal was onder Louis van Gaal in 1998, tijdens de Supercopa de España in het Lluís Sitjar stadion te Mallorca. Na meer dan tien jaar inzet en ontwikkeling speelt Xavi deze zondag zijn 549e wedstrijd voor het eerste elftal, het magische getal dat tot dan toe alleen bereikt is door ‘El Tarzán’. Op 25 januari zal de sterspeler de leeftijd van 31 bereiken, maar hij heeft nog altijd geen intenties om te vertrekken en is er klaar voor Migueli’s record te evenaren en verbreken.

Om deze mijlpaal te vieren, heeft de club een klein eerbetoon georganiseerd voor de twee voetballers vlak voor de wedstrijd aanvangt. Migueli zal een zogeheten ‘saque de honor’ uitvoeren: hij zal deze voor Barcelona historische wedstrijd ceremonieel aftrappen.
Ook Barça TV besteedt aandacht aan dit bijzondere moment, en wel met het programma ‘Xavi, Migueli y Puyol. El club de los 500’. Dit is een reportage dat de recente ontmoeting laat zien tussen deze drie voetballers en waarin ze gedrieën terugkijken op de geheimen achter hun prestaties.

De spelers van FC Barcelona met de meeste officiële wedstrijden
Migueli: 549