Jubileumdag

Na meer dan een jaar aan voorbereiding was het dan eindelijk zo ver.
Op donderdag 11 juni 2009 vierde de fanclub de finale van haar 10-jarige jubileum. Besloten was om de viering samen te laten vallen met de Cruyff Foundation Cup, een voetbaltoernooi dat jaarlijks door de Johan Cruyff Foundation wordt georganiseerd in het Olympisch Stadion van Amsterdam om fondsen te werven en waarbij Johan Cruijff zelf meespeelt. Fan Club Barcelona greep deze gelegenheid aan en stelde een eigen voetbalteam samen, dat zich gesteund voelde door veel aanwezige fanclubleden. Het werd het een onvergetelijke dag, bol van hoogtepunten!

Nadat een ieder de drukke ochtendspits had doorstaan, verzamelden de spelers en speelsters van de fanclub zich in het gebouw van de Johan Cruyff Foundation, dat in het Olympisch Stadion is gevestigd. Coach Dick Bennis nam daar nog even de laatste tactische concepten door (wie kon waar spelen?), want het team was geformeerd uit bestuursleden, sponsors en een door een loterij aangewezen tweetal leden van de fanclub.

Na het nuttigen van een prima lunch werd enthousiast de kleedkamer op- gezocht. Alle spelers (er namen 24 teams met een gemiddeld samenstelling van 10 spelers mee) moesten bij elkaar, de dames overigens apart, in één kleedruimte wat de nodige hilariteit opleverde. In de drukte van belang viel het team van de fanclub het meest op. Alle uitverkoren spelers trokken het fraaie gele uittenue van FC Barcelona aan met achterop de eigen naam en rugnum- mer. De eerste complimenten daarover mochten in ontvangst worden geno- men, maar we wisten natuurlijk dat het op het veld moest gaan gebeuren!

De eerste wedstrijd was meteen een fraaie. De fanclub moest het hierin opnemen tegen het team van de Cruyff Foundation, dat niet alleen Johan Cruijff, maar ook de nodige BN’ers in de gelederen had. Cruijff had voor de ervaring van coach Henk Gemser gekozen en dacht met de sportjournalisten Tom Egbers en Barbara Barend de nodige voetbalkennis in huis te hebben. Met de humor van de cabaretiers Raoul Heertje, Peter Heerschop, Najib Amhali en praatjesmaker Jochem van Gelder zou dit tot een onoverwinnelijk team moeten leiden.

Er was echter geen rekening gehouden met een zeer gemotiveerde Fan Club Barcelona dat haar eerste wedstrijd ooit absoluut niet wilde verliezen. Na het verrichten van de aftrap, een fraai een-tweetje tussen mascotte Koen Stolzenbach (Tuincentrum GroenRijk) en Johan Cruijff, kon het toernooi van start. De fanclub kende een droomstart en stond binnen de kortste keren met 2-0 voor. Het gemêleerde gezelschap bezat genoeg chemie om een aantal mooie aanvallen op de mat te leggen. Met name de snelle en technische spelers van Autobedrijf Bloem, Brian Aaldering en Lion Peters wisten de tegenstander het vuur aan de schenen te leggen. Eigenlijk kan dat ook niet anders van een autobedrijf met ruim 40 jaar ervaring.

De Cruyff Foundation kwam echter sterk terug en het was aan het goede keeperswerk en de hulp van het houtwerk te danken dat de 2-0 overeind bleef. Mede door de twee uitgelote leden, Arno van Kaam en Mar-Lisa Ras en Krissie Arkesteijn, die sponsor Wildenberg Facility Management vertegenwoordigde, werd de overwinning tenslotte over de streep getrokken.

Vol goede moed werd uitgekeken naar de tweede opponent, de Bingo Sponsorloterij. Deze tegenstander bleek echter van een geheel ander kaliber. In het in een Ajax-outfit gestoken team liep een aantal goede jonge voetballers rond die de fanclub gaandeweg de wedstrijd te machtig werd. Hoewel Ben van Leeuwen, die als eigenaar van een schildersbedrijf nog altijd de tijd neemt om een balletje te trappen, nog wel een 1-0 voorsprong aantekende, ging de fanclub helaas alsnog met 4-1 de boot in. Het was toen al wel duidelijk dat het vooraf gestelde doel, een vierde hoofdprijs voor FC Barcelona, wel op de buik kon worden geschreven.

Dat bleek ook wel in de volgende twee wedstrijden. Hoewel er in beide partijen een voorsprong werd genomen (o.a. door een doelpunt van onze voorzitter!), gingen ook deze uiteindelijk verloren. De fanclub wilde eigenlijk te veel op de Barça manier aanvallen, overtuigd dat men was van de routine van de trouwe reisdeelnemer Patrick Kestens van Verano zonweringen uit België, die achterin vele ballen wist weg te werken, en van de technische Pascal van Lith en Martijn de Kruijf (what’s in a name?) die zeker opvallend aanwezig waren, maar helaas net niet het verschil konden maken, terwijl zij van Hoepelman Kappers toch gewend zijn om als ondersteuning zelfs bij concerten van de ‘De Toppers’ aanwezig te zijn!

Wat ook opviel was dat de fanclub enorm goed ondersteund werd door de eigen leden. Zij waren in groten getale op komen dagen. Het was dan ook hartverwarmend om te zien dat een fraai gezelschap van trouwe leden een echte Barça familie vormde! Hoewel er een mooi ´overdekt´ vak in het stadion was toegewezen, was het voor de bezoekers mogelijk om langs de lijn van het veld te kunnen staan. En dus om Cruijff en de andere bekende Nederlanders van zeer dichtbij in actie te zien. Er was bovendien voor een ieder, tegen de verwachting in, gelukkig de gelegenheid om Cruijff te benaderen voor een handtekening, foto’s, e.d. Na afloop van het toernooi was er nog een afsluitende borrel op het ereterras van het Olympisch Stadion, waarna Johan Cruijff nog een bezoek bracht aan het fanclubvak, alwaar een aantal fraaie groepsfoto´s van alle aanwezige leden gemaakt konden worden.

Er kan dan ook trots teruggekeken worden op een zeer geslaagde dag. Een dag die het 10-jarig jubileum recht aan doet. De fanclub had geen beter jaar kunnen wensen om dit te vieren. Een record aantal prijzen voor FC Barcelona, een recordaantal bezoekers bij penyabijeenkomst en bovendien ook nog eens een record aantal leden!