Nieuws Oktober 2015

65 jaar sinds debuut Kubala

Afgelopen 12 oktober was het precies 65 jaar geleden dat clublegende László Kubala debuteerde voor FC Barcelona. De Hongaar was in de jaren vijftig een zeer geliefde speler binnen Can Barça en staat bekend als een van de beste spelers in de voetbalgeschiedenis.

De in Boedapest geboren Kubala vluchtte in 1948 van zijn geboorteland naar Rome, waar hij bij Pro Patria enkele vriendschappelijke wedstrijden speelde. Daarna kreeg hij echter een FIFA sanctie opgelegd, op verzoek van de Hongaarse Federatie, waardoor hij geen enkel officieel duel mocht spelen voor de Italiaanse club. Als reactie daarop vormde hij, samen met andere gevluchte voetballers uit oosterse landen, een team genaamd ‘Hungaria’ en trok door het westen van Europa.
Eenmaal aangekomen in Spanje werd de technisch begaafde Kubala opgemerkt door Josep Samitier, technische secretaris van FC Barcelona, die enorm onder de indruk was. Samitier zou niet rusten voor hij Kubala zou contracteren bij de Catalaanse club en dat lukte op 15 juni 1950.

Wegens bureaucratische obstakels mocht Kubala in het begin wederom alleen spelen in vriendschappelijke duels. Op 12 oktober 1950 debuteerde hij: tegen Osasuna in het voormalige Barça-stadion Les Corts zette de Hongaar meteen zijn naam op het scoreformulier in de 4-0 zege op de bezoekers.
Na maandenlang wachten volgde zijn officiële debuut in april 1951. Dit markeerde het begin van een nu historische epoche voor Barça. Kubala werd onderdeel van een dodelijke aanval met Basora, César, Moreno en Manchón en tussen 1951-1953 sleepte Barça vijf trofeeën binnen.

Kubala ging in 1961 met pension, na 345 keer gespeeld te hebben voor de blaugranas en daarin 271 doelpunten gescoord te hebben. Hij nam aardig wat zilverwaren mee naar huis: vier landskampioenschappen, een Latijnse Cup, tweemaal de Fairs Cup, vijf Spaanse bekers, en tweemaal de Eva Duarte Cup. Tussen 1961-1963 en in 1980 keerde hij terug naar de blaugranas als trainer, maar boekte helaas weinig successen.

László Kubala overleed op 17 mei 2002 in Barcelona. Op 24 september 2009 werd een inmiddels befaamd standbeeld van de Barça-legende opgetrokken voor de ingang van het Camp Nou, wat de overlevering van de Hongaar nog verder onsterfelijk maakte.