Nieuws April 2011

74% winst Barça in bekerfinales

Van de vier nieuwe aanwinsten van FC Barcelona hebben drie al eens een beker gewonnen. Villa met Zaragoza en Valencia, Adriano twee keer met Sevilla en Afellay met PSV.

Van de nieuwe spelers heeft David Villa de meeste ervaring met het spelen van bekerfinales. Met Zaragoza versloeg Villa in 2004, in het Olympisch stadion van Barcelona, Real Madrid met 3-2 in de extra tijd en scoorde in die finale een doelpunt. Vier jaar later won de spits zijn tweede in een shirt van Valencia door met 3-1 te winnen van Getafe in het Vicente Calderón.

Net als David Villa heeft Adriano twee keer de Copa del Rey gewonnen, maar de Braziliaan speelde door blessures geen van de finales. Vanaf de tribunes zag Adriano zijn team in 2007 Getafe verslaan met 1-0 in het Bernabéu en vorig seizoen won Sevilla in Camp Nou met 2-0 van Atlético Madrid.

Ibrahim heeft ook een bekerfinale gewonnen, al was dat geen Spaanse. In het seizoen 2004/05, in zijn tweede seizoen voor PSV, won Afellay samen met oud Barça-spelers Cocu en Van Bommel de Nederlandse beker.

De vierde aanwinst van FC Barcelona, Mascherano, wacht nog op zijn eerste beker. Zowel met River Plate, Corinthians, West Ham als Liverpool heeft Javier die nooit gewonnen.

Als het team van Guardiola woensdagavond de beker wint, betekent dit de eerste prijs die Mascherano en Afellay behalen met FC Barcelona. Villa en Adriano wonnen eerder dit seizoen al met Barça de Spaanse Supercup.

De finale van de Copa del Rey is in het Mestalla waar FC Barcelona twee jaar geleden de Spaanse beker voor het laatst gewonnen heeft. Toen was Athletic Bilbao de tegenstander van de Catalanen. Van de vijf gespeelde bekerfinales in Mestalla heeft FC Barcelona er vier gewonnen.

Sinds de hun eerste bekerfinale in 1902 heeft FC Barcelona 34 finales gespeeld en daarvan maar liefst 25 gewonnen; 74% winstpercentage. Barça heeft de laatste drie gespeelde finales, tegen Betis in 1997, Mallorca in 1998 en Bilbao twee jaar geleden, alle drie gewonnen.
Real Madrid heeft een winstpercentage van 47% en meer finales verloren (19) dan gewonnen (17). De laatste twee bekerfinales, tegen Deportivo in 2002 en Zaragoza in 2004, werden beide verloren door Real. De huidige coach van Real Madrid, José Mourinho, heeft twee keer de Copa del Rey gewonnen, in 1997 en 1998, beide met FC Barcelona als assistent van Sir Bobby Robson en Louis Van Gaal.

De wedstrijd begint om 21:30 uur en zal te volgen zijn via Internet streams zoals www.fromsport.com. Sport1 zendt vanaf 21:20 uur de Spaanse bekerfinale live uit. Presentator Kees Jansma ontvangt in de studio de analisten Wim Kieft en Willem van Hanegem. Vanuit Valencia tekent Emile Schelvis voor de voor- en nabeschouwing. Het commentaar wordt verzorgd door Sierd de Vos. Uiteraard kun je de wedstrijd ook via de Twitter van de fanclub volgen op www.twitter.com/penyabarcelona.