Nieuws Mei 2022

A-League All Stars - Barça 2-3

Dembélé, Traoré en Ansu Fati maakten de doelpunten om het seizoen af te sluiten met een memorabele wedstrijd in Sydney

De allereerste reis van FC Barcelona naar Australië was een doorslaand succes. Een enorme menigte in het Accor Stadium, Sydney werd getrakteerd op een fantastisch voetbalspel waarbij de leiding twee keer van eigenaar wisselde en de bezoekers uiteindelijk de A-League All Stars met 3-2 moesten verslaan.

Ousmane Dembélé opende de score, maar twee snelle doelpunten van de thuisploeg zorgden ervoor dat de Catalanen na rust op een achterstand kwamen voordat Adama Traoré en Ansu Fati de score naar de Catalaanse kant lieten kantelen.

De wedstrijd sluit het doek van een veelbewogen seizoen bij Barça, waarbij 4 juli wordt genoemd als de dag waarop het grootste deel van de spelers zich zullen melden voor het voorseizoen van 2022/23.

Dembélé's opener

Alejandro Balde en Álvaro Sanz waren de enige spelers van het B-team in de sterke basis, waarbij Samuel Umtiti zijn eerste start kreeg centraal in de verdediging.

Balde was een van de meer actieve spelers in de eerste helft, waarbij Gavi en Dembélé ook kansen kregen, aangezien Barça over het algemeen het spel domineerde.

En het waren de laatste twee die Barça na 34 minuten een verdiende voorsprong bezorgden, de eerste zorgde voor de pass en de laatste schoot hem netjes naar de tweede paal om uiteindelijk de indrukwekkende Poolse keeper Filip Kurto te verslaan.

All Star bijten van zich af

Hoewel de Catalanen bij de rust meer dan de controle leken te hebben, hadden de All Stars na de herstart maar zeven minuten nodig om het duel om te draaien.

De vervanger van Ter Stegen, Arnau Tenas, die zijn allereerste wedstrijd voor het eerste team speelde, moest al vrij snel ingrijpen bij een kans, maar in het gedrang dat volgde, slaagde Reno Piscopo erin de bal over de lijn te krijgen.

Een paar minuten later scoorde Adama Traoré. Maar niet degene die blaugrana draagt. De Ivoriaanse international die dezelfde naam deelt als de Barça-vleugelspeler stond aan het einde van een goed uitgewerkte tegenaanval en de Aussies stonden plotseling op voorsprong.

Barça slaat terug

Het ontwikkelde zich inderdaad tot een zeer vermakelijke wedstrijd en Garang Kuol had de voorsprong van de All Stars gemakkelijk kunnen uitbreiden voordat Adama Traoré, en deze keer de 'juiste', Barça weer op gelijke hoogte bracht met een absolute raket van een schot dat 'te heet' was voor in handen van vervangende keeper Andrew Redmayne.

Xavi stuurde middenvelder Antonio Aranda naar voren voor zijn Barça-debuut en de 21-jarige maakte bijna een geweldige doelpunt, maar in plaats daarvan was het een andere invaller, Ansu Fati, die de genadeklap uitdeelde. Het was bijna Fati's eerste aanraking van de bal nadat hij inviel. Zo stond Barça nu weer op voorsprong.

Hoewel de overgrote meerderheid van het publiek van het bijna uitverkochte stadion duidelijk Barça-fans waren, waren ze net zo bereid om hun genegenheid voor hun landgenoten te uiten, en er was veel opwinding toen de All Stars aandrongen op een late gelijkmaker, en die bijna kregen toen Kuol de paal trof en Tenas prima redde in de rebound.

En zo eindigde de wedstrijd, en ook het seizoen van Barça. Het was een lange reis geweest, maar het was elke kilometer meer dan waard geweest. De Australische fans konden naar huis gaan met het gevoel dat ze op een zeer vermakelijke 90 minuten voetbal waren getrakteerd.

www.fcbarcelona.com