Nieuws April 2021

Achttiende locatie El Clásico

Komende zaterdag staan Barça en Real Madrid tegenover elkaar voor de return in La Liga. Het duel begint om 21:00 uur. Door werkzaamheden aan het stadion, speelt de Koninklijke dit seizoen zijn wedstrijden niet in Estadio Santiago Bernabéu, maar in het Estadio Alfredo Di Stéfano in Valdebebas. Het is inmiddels het achttiende stadion waar het duel tussen de twee grootmachten van het Spaanse voetbal wordt afgewerkt.

Enkele leuke, opvallende of onverwachte locaties waar El Clásico hiervoor werd gespeeld zijn:

De eerste Clásico werd in 1902 gespeeld in het Hypódrome in Madrid, voor de halve finale van de Copa Coronación. De blauganas wonnen dit duel met 3-1.

Vier jaar later, in 1906, stonden de twee clubs wederom tegenover elkaar. Decor was Camp del Carrer Muntaner, later thuishaven van Espanyol. Barça won beide duels die daar gespeeld werden.

In het Mestalla, Valencia, werden vier Spaanse bekerfinales gespeeld. Helaas wist Barça er hier maar één van te winnen. Een andere bekerfinale, van 1983, werd gespeeld in La Romareda in Zaragoza. Marcos Alonso wist in de laatste minuut Barça op een 2-1 voorsprong te zetten, waardoor de Catalanen de twintigste beker won.

De eerste Clásico op buitenlandse bodem was in 1982, tijdens een zomertoernooi in Venezuela. De Koninklijke won dit duel door een treffer van Vicente del Bosque.

Het laatste duel tussen de blaugranas en Real Madrid op vreemde bodem was in 2017. In het Hard Rock Stadium in Miami wisten de Catalanen met 3-2 te winnen van de Koninklijke.

Foto: www.fcbarcelona.cat