Nieuws November 2012

Afellay wil terugkeren bij Barça

Ibrahim Afellay maakt na een moeizame start van het seizoen, indruk als huurling bij de Duitse topclub Schalke 04. De middenvelder van Barça is verhuurd aan de Duitsers maar hij na dit seizoen met meer ervaring in de benen terug naar Catalonië. Zijn drang om zich te manifesteren bij de Blaugranas is nog groot, zo blijkt uit een interview met OnsOranje.

In zijn eerste seizoen voor Barça kwam Afellay maar tot zestien duels en maakte hij één goal. De geboren Utrechter toonde vooral in de Champions League wedstrijd tegen Real Madrid aan dat hij het niveau wat de Catalanen nastreven aan kan. Het daaropvolgende seizoen wilde hij definitief doorbreken, maar op de training scheurde zijn kruisband af. "Ik heb toen de hele nacht niet kunnen slapen. Huilend van de pijn, als een klein kind'', is Afellay openhartig. "De eerste tijd kun je niets zelf", laat Afellay op de website van de KNVB optekenen. "Mijn moeder heeft toen een sleutelrol gespeeld, stond dag en nacht voor me klaar.’’ Afellay vervolgt. "Je moet – hoe hard dat ook is – op een gegeven moment over tot de orde van de dag. Het een plek geven, werken aan je herstel. Maar het is wel een lijdensweg. Veel sporters met een gescheurde kruisband halen nooit meer hun top. Toch heb ik me in een relatief korte periode weer naar een bepaald niveau geknokt. Dat komt niet vanzelf. Voor een voetballer is niets zo erg als een kruisband afscheuren. Dat ik er zo snel weer sta, zegt wel iets over mijn mentale kracht."

Afgelopen zomer stemde hij op de valreep in met een verhuurperiode bij Schalke 04, waar zijn twee landgenoten Huub Stevens en Klaas-Jan Huntelaar op hem wachtten. “Sinds mijn overgang naar Barcelona heb ik een ontwikkeling doorgemaakt, zowel voetballend als mentaal.” Het mislukte EK en het feit dat hij weg ‘moest’ uit Camp Nou hebben zijn ambitie en motivatie ook niet doen verdwijnen. “Ik ben pas 26 en verbeter me elke dag. Zo ga ik ook elke training in. Ik kan niet leven met het gevoel na afloop van: ‘shit, dat is niet goed gegaan.’ Telkens ga ik voluit”, aldus Afellay.

De 41-voudig international onderhoudt nog contact met zijn voormalige teamgenoten van Barça. “Jongens als Xavi en Iniesta spreek ik nog regelmatig. Die behoren toch tot de beste spelers ter wereld. Als je van dichtbij hebt meegemaakt hoe zij elke dag bezig zijn, óók voor en na de training...” Ook over ’s werelds beste speler Lionel Messi komt Afellay te spreken. Hij noemt hem ‘de allerbeste’. “Maar je moet eens zien hoe hij er elke keer weer vól voor gaat. Je moet er voor leven. Anders kun je, zoals hij, onmogelijk jaar in jaar uit zo constant presteren. Als je dat allemaal ziet, heb je geen extra motivatie meer nodig en haal je ook zelf een enorm hoog niveau. Het is mijn doel terug te keren bij Barcelona. Maar het is minstens zo belangrijk om te genieten van het spelletje.”