Nieuws November 2013

Ajax - Barça 2-1

FC Barcelona heeft dinsdagavond het Champions League duel met Ajax verloren. In Amsterdam was de Nederlandse kampioen met 2-1 te sterk voor de Blaugrana’s.

Ajax begon sterk aan het duel en zette al direct druk op FC Barcelona. Het team van Tata Martino had hier in de eerste helft geen antwoord op en de eerste kans was voor de Amsterdammers. Viktor Fischer schoot een voorzet van Ricardo van Rhijn op doel, maar José Manuel Pinto wist die nog te redden. Na een klein kwartier kregen de Blaugrana’s één van hun schaarse kansen. Neymar was de verdediging van het elftal van Frank de Boer te snel af, maar zag zijn inzet naast gaan. Ajax kwam niet veel later zelf op voorsprong. Serereo verzilverde een pass van Veltman. Barça kwam hierna niet onder de druk van Ajax. Dit resulteerde kort voor rust tot de 2-0. Pinto keerde in eerste instantie het schot van Fischer nog, maar had op het schot van Hoessen geen antwoord.

De Blaugrana’s begonnen beter aan de tweede helft. Neymar onderschepte na 2 minuten een slappe terugspeelbal van van Rhijn, waardoor Veltman aan de noodrem moest trekken. De verdediger werd met een directe rode kaart van het veld gestuurd. Barça kreeg een strafschop, die werd benut door Xavi. Door de man meer aan de kant van FC Barcelona kreeg het team van Tata Martino de overhand in de wedstrijd. Dit leverde nog wel enkele kansen op voor onder anderen Neymar en Iniesta.

Door deze nederlaag blijft FC Barcelona met tien punten uit vijf wedstrijden op de eerste plaats in poule H van de Champions League.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Puyol (68’ Patric), Piqué, Mascherano, Montoya, Xavi (73’ Sergi Roberto), Song, Iniesta, Pedro, Fábregas (82’ Adama), Neymar