Nieuws Februari 2017

Alavés, tegenstander Copa finale

FC Barcelona treft Alavés in de finale van de Copa del Rey nadat Mauricio Pellegrino's ploeg Celta de Vigo versloeg in de tweede halve finale wedstrijd van het toernooi door een doelpunt van Edgar gisteravond.

Het eerste duel in Balaídos een week geleden eindigde in een 0-0 gelijkspel. In de allesbeslissende ontmoeting in een kolkend Mendizorrotza werd er tot de 80e minuut niet gescoord, en leek het duel af te stevenen op verlenging... Toen stond Edgar op, hij slingerde zich door de laatste linie van Celta heen en schoot Alavés voor de eerste keer in de geschiedenis van de club naar de finale van de Copa del Rey.

Vorige duels tegen Alavés
Barça heeft de club uit Vitoria in vijf eerdere gelegenheden in de Copa del Rey ontmoet. Barça verloor slechts twee keer, beide keren in Vitoria, de eerste keer was in 1929/30 (2-1) en de andere keer in 1977/78 (1-0). De laatste keer was destijds in 2012/13, toen Alavés op het derde niveau van het Spaanse voetbal speelde, Barça won thuis met 3-1 en in Vitoria met 3-0.

Om tot de finale van de Copa del Rey door te dringen, Alavés bedwong Gimnastic Tarragona in de 1e ronde ( 6-0 over 2 duels), Deportivo La Coruña in de 2e ronde (3-3 door op basis uitgescoorde doelpunten), Alcarcón in de kwartfinale (2-0) en tenslotte Celta de Vigo in de halve finale (1-0).

Ook al is de finale van de Copa del Rey pas op 27 mei, dit weekend biedt de ideale kans voor de ploeg van Luis Enrique om de opponent een stuk beter te leren kennen als beide teams elkaar treffen op wedstrijddag 22 van La Liga. Alavés dompelde Camp Nou in rouw na de 2-1 overwinning op Barça op de 3e speeldag eerder dit seizoen. Nu de finale bekend is zal de wedstrijd van komende zaterdag met een ander tintje bekeken worden.