Nieuws Juni 2012

Alleen Barça-spelers scoren voor Spanje

In de wedstrijd tegen Italië wist Spanje slechts één keer het net te vinden door een doelpunt van Cesc Fàbregas. Hiermee werd de trend van het Wereld Kampioenschap in Zuid Afrika doorgezet. Want Spanje werd Wereld Kampioen door doelpunten welke alleen door spelers van Barça werden gemaakt.

In de eerste poulewedstrijd tegen Zwitserland werd niet gescoord en verloor Spanje zelfs met 1-0. Toch werd het Zuid Europese land eerste in de poule door te winnen van Honduras met 2-0 en van Chili met 2-1. David Villa, die toen net zijn contract had getekend bij FC Barcelona, scoorde drie keer en Andrés Iniesta maakte de andere. In de tweede ronde en de kwartfinale wist Spanje twee keer met 1-0 te winnen. Eerst werd Portugal verslagen en daarna Paraguay. Beide treffers kwamen op naam van David Villa.

In de halve finale wist Spanje met 1-0 te winnen van Duitsland en deze keer kwam het enige doelpunt van de wedstrijd op naam van Carles Puyol, met een snoeiharde kopbal versloeg hij de Duitse keeper Neuer. Het laatste doelpunt tijdens het Wereld Kampioenschap staat nog altijd in het geheugen van de Nederlandse supporters gegrift. Spanje won door een schot van Iniesta de finale.

Het Wereld Kampioenschap werd gewonnen met acht doelpunten, allen gescoord door Barça-spelers. Met het doelpunt van Cesc op het huidige Europese Kampioenschap wordt die serie dus verlengd.