Nieuws Januari 2013

Alves: "We hadden moeten winnen"

Donderdag schoof Dani Alves aan voor de persconferentie. Het ging natuurlijk als eerste over de wedstrijd in de halve finale van de Copa del Rey, tegen Real Madrid in Santiago Bernabéu. “We hadden met een beter resultaat van het veld af moeten stappen, sterker nog, een overwinning was verdiend geweest. Ik ben niet tevreden met het resultaat”, aldus Alves, die niet bang is om zijn zegje te doen. De verdediger was niet verrast dat het gelijkspel door de Koninklijke als een overwinning werd gevierd. Alves verklaarde: “momenteel zijn wij de te kloppen ploeg en iedereen haalt het beste uit zichzelf als ze tegen ons moeten.” Over het spel van Los Blanco’s was de Braziliaanse verdediger ook niet te spreken. “Wij probeerden attractief te voetballen, maar Real Madrid zocht de hele wedstrijd de grenzen op. Als ik zo speelde als Cristiano Ronaldo, zou ik met rood van het veld zijn gestuurd. Wat is El Clásico zonder Ronaldo?” Na de wedstrijd was de verdediger het echter alweer vergeten. “Wat is gebeurd, is gebeurd, hoe gemeen ook”, aldus Alves.

Na de wedstrijd van woensdag, kwam discriminatie ter sprake. Dit is iets waar Alves last van heeft sinds zijn komst naar Spanje, tien jaar geleden. “We vechten tegen dit gedrag, al lijkt het soms een verloren slag”, zei Alves. “Er zullen drastische maatregelen getroffen moeten worden, veel meer dan de huidige boetes van € 1000 of € 2000. Kijk eens in Engeland, daar gebeurt niets omdat daar zo hard tegen racisme wordt opgetreden.”

Tot slot ging het nog over de eigen prestaties van de Braziliaan, die het naar zijn zin heeft bij Barça. “Ik doe waar ik me het prettigst bij voel. Degene die het dichtst bij me staan, zien hoe ik voor het voetbal leef. Ik zorg goed voor mezelf zodat ik van waarde kan zijn voor het team. Helaas had ik aan het begin van het seizoen last van kleine blessures.”