Nieuws December 2022

ARGENTINIE Wereldkampioen Voetbal 2022

De verwachtingen vooraf waren hooggespannen en die kwamen dan ook volledig uit. Wat een thriller, wat een spanning, wat een sfeer in het stadion (ongeveer 60.000 Argentijnen).

De Fransen (met Dembélé en Kunde in de basis) waren slordig in de beginfase. Ze lieten de Argentijnen wel heel gemakkelijk bij het 16-meter gebied komen. Mac Allister begon het bal met een schot recht op de Franse keeper Lloris. Hier en daar hadden de Fransen nog last van het virus en kleine blessures.

Tactische vondst van de Argentijnen: Di Maria vanaf links. Hij voelde zich als een vis in het water. De 13 minuten van Argentinië braken aan: 22e minuut strafschop waar Messi wel raad mee wist: 1-0. 35e minuut doelpunt van Di Maria na een combinatie Messi- Mac Allister: 2-0.

Fransen overrompeld, het stond niet goed. Griezmann werd niet bereikt. Grote mannen aan Argentijnse zijde: De Paul, Messi, Di Maria (laatste wedstrijd). Tot op dat moment 0 schoten op het doel van de Argentijnen.

Maar dat zou veranderen. Vanuit het niets kwamen de Fransen met Mbappé voorop. Ze sleepten er nog een verlenging uit door 2x Mbappé. Allereerst in de 80e minuut een benutte penalty door Mbappé en 1 minuut later de gelijkmaker door diezelfde Mbappé.

Argentinië rechtte zijn rug en in de 108e minuut wist Messi dicht bij het doel te scoren. Het duel werd steeds meer verhit en het was weer Mbappé die een strafschop benutte: 3-3. Een krankzinnige wedstrijd! Veel wissels i.v.m. de penalty’s. Na 5 minuten blessuretijd floot de Poolse scheidsrechter af. Op het laatst nog een grote kans voor Franrijk, zonder resultaat (Kolo).

Inderdaad 3-3 na einde 2e verlenging: penalty’s. Sommige noemen het een loterij, anderen een wetenschap. Waar het vooral omgaat is of de spanning te hanteren is. Dat lukte bij Messi en Mbappé: 1-1 na de eerste penalty’s. En dan Franse missers van Coman en Tchouaméni, terwijl Dybala en Paredes voor de Argentijnen scoorden: 3-1. Kolo van Frankrijk bleef koel e schoot zijn penalty raak. Beslissende strafschop: Montiel. Hij stuurt de keeper de verkeerde kant op:

4-2 ARGENTINIE WERELDKAMPIOEN (zoals ook in 1978 en 1986). De taferelen op het veld waren met geen pen te beschrijven: omarmen, huilen, lachen en alles wat daar bij hoort.

DE GROTE MAN VAN DIT WK: LIONEL MESSI. Er kan geen twijfel over bestaan dat hij de ALLERGROOTSTE is. Met dit team: wereldkampioen na 36 jaar. Messi scoorde tijdens dit WK in alle rondes een doelpunt (groep, 1/16, 1/8, ¼, 1/2, 1/1). Niemand deed hem dat ooit voor!

Van verlies van Saudi-Arabië naar winst in de finale. Het kan raar lopen. Gewonnen van Nederland na strafschoppen. Het kan raar lopen. Verrassingen van het toernooi: Kroatie en Marokko. Al die wedstrijden, verlengingen, strafschoppen. Wat een WK! Nieuwe talenten, spelers die ermee stoppen. Wat hebben we genoten!!!!!