Nieuws April 2013

Athletic - Barça 2-2

Op zaterdag reisde FC Barcelona naar Athletic Bilbao voor de eerste competitiewedstrijd na de blamage tegen Bayern München. Hoewel die verassende uitslag voor veel ontsteltenis zorgde in Can Barça wisten de spelers dat het voor nu tijd was om de aandacht weer te vestigen op de Spaanse competitie.

Het was ook niet de minste wedstrijd: de ontmoeting met Athletic was voor de Catalanen de eerste kans om de kampioenstitel te verzegelen. Geen gemakkelijke opgave: niet alleen moest Barça hoe dan ook de drie punten binnenhalen, rivaal en nummer twee Real Madrid moest in de derby tegen Atlético Madrid verliezen. Voor Barça stond er dus naast eer- en vertrouwensherstel ook de belangrijkste titel van het seizoen op het spel.

Tito Vilanova koos voor een verassende opstelling. Leo Messi kreeg een plek op de bank toegewezen naast Andrés Iniesta en Adriano Correia, terwijl de onlangs teruggekeerde Éric Abidal in de basis stond. Sergio Busquets, die last heeft van een lichte blessure, ontbrak uit voorzorg. De ploeg van Bielsa moest het stellen zonder de geblesseerde Laporte en Íñigo López, en de geschorste Iturraspe. De Basken hadden dringend behoefte aan punten om een zenuwslopend einde van het seizoen te voorkomen, aangezien ze nog maar acht punten verwijderd waren van de degradatiezone.

Voor Barça was het overigens de honderdste keer dat zij in het San Mamés speelden en het was tevens de laatste keer ooit. Volgend seizoen zal Athletic verplaatst worden naar het nieuwe San Mamés In het San Mamés ging al om zes uur de wedstrijd van start en vanaf het startsignaal was het duidelijk dat de Basken niet wilden meewerken aan een kampioensfeest voor Barça. De thuisploeg zette enorm vroeg druk, gaf Barça geen centimeter en was duidelijk de betere partij op het veld. Hun sterke start werd al na zes minuten beloond met een eerste grote kans, toen Gerard Piqué slecht verdedigde en De Marcos slechts een paar centimeter tekort kwam om een voorzet binnen te schuiven. Een vrije trap voor Barça belandde op het hoofd van Piqué, maar deze kopte over. Even later leek Alexis doel te treffen, maar zijn schot kwam via de paal aan de verkeerde kant van het doel terecht. Barça meldde zich wat meer op de Bilbao-helft, maar de bezieling ontbrak. Xavi was vlakbij de openingstreffer met een schot van buiten het doelgebied, maar deze ging een half metertje naast en nog in dezelfde minuut schoot Susaeta op aangeven van Aduriz hard de 1-0 in het dak van het doel binnen.

Hierna volgde een rommelige fase met veel overtredingen en balverlies aan beide kanten. Athletic profiteerde van de voorsprong en Barça miste de bezieling om de gelijkmaker te scoren. Met nog een minuut op de klok was de thuisploeg heel vlak bij de 2-0, toen Aduriz tussen iedereen door kwam zeilen, geheel vrijgelaten door Piqué, en de voorzet van Susaeta bijna goed inkopte.

Na de rust moest Abidal na een overstrekking uit voorzorg het veld verlaten en mocht Adriano zijn opwachting maken. Het percentage balverlies lag nog altijd hoger dan normaal bij de blaugranas en de creativiteit liet te wensen over. Na tien minuten gaf Adriano al een gevaarlijke vrije trap weg en het schot van Susaeta belandde recht op de kruising. In minuut 59 kwam daar dan de wissel waar veel mensen op gewacht zullen hebben. Leo Messi kwam het veld in voor Xavi en binnen een paar minuten werd duidelijk dat zijn aanwezigheid een magische uitwerking had op zijn team. Spelers vonden elkaar en de eerste aanval waarbij Messi betrokken was, leverde meteen een doelkans op. En even later was het de kleine Argentijn die eigenhandig zijn weg zocht, een handjevol verdedigers passeerde en de gelijkmaker binnenschoot: 1-1. Nog geen twee minuten later vond Dani Alves de sterspeler opnieuw, waarna Messi doorkopte naar Alexis, de Chileen de bal op de borst aannam en goed binnenschoot: 1-2.

Eindelijk nam Barça het heft in handen en Athletic leek de energie niet meer op te kunnen brengen om hun sterke spel voort te zetten. De Catalanen hadden beduidend meer balbezit en aanvallende intenties en de 1-3 leek niet ver weg. Vlak voor het eindsignaal werd Messi vlak buiten het doelgebied gevloerd, maar Can Barça zag zijn vrije trap net naast krullen. In de laatste paar minuten leken de drie punten op zak. Toch was dat te vroeg gejuicht, want in de allerlaatste minuut van de reguliere speeltijd was het Ander Herrera die Barça eigenhandig het voortijdige kampioensfeest door de neus boorde met zijn gelijkmaker, nadat hij volledig vrijgelaten werd.

Hiermee was de wedstrijd afgelopen en werd er in San Mamés hard gejuicht. Voor Barça is het nu zaak zich op te maken voor de return in Camp Nou tegen Bayern München. Hopelijk kunnen ze daarvoor het gevoel terugbrengen dat ze tegen Athletic Club voelden toen Leo Messi zich op het veld meldde.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Abidal (46’ Adriano), Alba, Xavi (56’ Messi), Song, Thiago, Pedro, Fàbregas en Alexis (78’ Iniesta).

Opstelling Athletic Club: Iraizoz, Iraola, Ekiza, San José (72’ Ramalho), Aurtenetxe (74’ Ibai), Guerpegi, Ander Herrera, De Marcos, Susaeta, Aduriz (74’ Llorente) en Muniain.