Nieuws Augustus 2021

Athletic Bilbao – Barça 1-1

De Catalanen wisten één punt mee te nemen uit Bilbao. In een enerverend duel werd het 1-1. Enige smet op het duel was het uitvallen van Gerard Piqué, die na een half uur geblesseerd het veld verliet. Man van de wedstrijd aan de kant van Barça was Frenkie de Jong. Nog meer Nederlands succes namens de blaugranas: Memphis Depay scoorde zijn eerste officiele treffer.

Alhoewel de openingsfase voor de thuisclub was, zette Barça na ruim 5 minuten de eerste grote kans van het duel op haar naam. Memphis gaf na een goede passeeractie de bal voor op Martin Braithwaite. De Deen schoot de bal ruim over. Hierna kwamen een aantal gevaarlijke momenten voor de Basken. Het spel golfde op en neer met hachelijke momenten voor beide goals. Met name Neto had het voor rust erg druk. In de slotfase van de eerste helft leken de Catalanen op voorsprong te komen na een omhaal van Ronald Araujo, maar deze treffer werd afgekeurd na een overtreding van Braithwaite op Balenziaga. Hierdoor bleef het 0-0.

In de tweede helft was het al binnen 20 seconden billenknijpen. Inaki Williams werd op pad gestuurd, doelman Neto miste de bal volledig en Araujo haalde de bal van de lijn. Vijf minuten na rust was het alsnog raak voor de Basken. Inigo Martinez kopte uit een corner de bal in het doel. Het team van Ronald Koeman zocht na deze treffer wel vaker de aanval. Dat resulteerde al vrij snel in kleine kansen van onder andere Sergiño Dest en Martin Braithwaite. Narmate de tweede helft vorderde, kregen de blaugranas meer overwicht. Dat betaalde zich in eerste uit in een fraaie kans van Frenkie de Jong, die de lat raakte. Deze werd een kwartier voor tijd gevolgd een prachtige goal van Memphis, 1-1. Het laatste kwartier van het duel ging gelijk op, met gevaarlijke momenten voor beide goals. In de extra tijd kreeg Erik Garcia nog de rode kaart voor het ontnemen van een grote doelkans van Nico Williams, de jongere broer van Inaki Williams. Uit de vrije trap die volgde, werd niet gescoord. Dit was het laatste wapenfeit van een enerverend duel.

Opstelling Barça: Neto, Alba, Piqué (30’ Araujo), Garcia, Dest (82’ Emerson), Pedri (63’ Sergi Roberto), Busquets, Frenkie de Jong, Braithwaite (63’ Demir), Memphis Depay, Griezmann.

Foto: www.fcbarcelona.cat