Nieuws September 2010

Athletic Bilbao - FC Barcelona 1-3

Zoals gewoonlijk was het weer eens erg slecht weer in San Mames, de thuishaven van Athletic Bilbao. Hierdoor was het veld ook erg zwaar en zorgde er dus voor dat FC Barcelona een hete avond tegemoet kon gaan zien. Met het gegeven in het achterhoofd dat Real Madrid verrassend 0-0 had gespeeld tegen Levante, begon Barcelona fanatiek aan de wedstrijd. Dit uitte zich in een balbezit percentage van meer dan 70%.

Kansen waren er ook. Villa kwam al snel vrij voor doelman Iraizoz na een prachtige voetbeweging van Iniesta maar hij raakte jammerlijk de paal. Hiermee was ook meteen de beste kans voor Barcelona geweest, Bilbao kreeg er feitelijk niet een. Bovendien sloeg ook nog eens de vlam in de pan na een harde overtreding van Amorebieta op Iniesta die terecht met de rode kaart werd bestraft. Hierdoor zakte Athletic nog meer in en dit leidde tot de rust niet meer tot gevaarlijke situaties van de kant van de Blaugranas.

Na de thee veranderde er vrij weinig aan het spelbeeld. FC Barcelona had de bal en controleerde de wedstrijd maar het was uitgerekend Athletic dat de eerste grote kans van de tweede helft kreeg. Doelman Valdes zag de bal tot zijn opluchting op de paal komen, dus nu waren het de Catalanen die blij waren met de positie van het aluminium. In de 54e minuut was het dan toch raak. De bal kwam voor de voeten van Villa die hem direct doorspeelde naar de inkomende Keita die ditmaal niet faalde oog in oog met de doelman, 0-1 derhalve. De wedstrijd leek hiermee gespeeld en Bilbao legde het hoofd eigenlijk al in de schoot. Barcelona stapelde vervolgens kans op kans maar het vizier stond bij sommige spelers niet op scherp. Tot Xavi een kwartier voor tijd maar eens uithaalde van net buiten de 16 en zijn inzet tot doelpunt gepromoveerd zag worden. Nu stonden de rood-witten uit Bilbao al helemaal voor een onmogelijke opgave. De Basken kropen nog wel wat uit hun schulp maar hierdoor werden de poorten achterin natuurlijk ook weer wat verder open gezet. Pedro was de doelman nog eens bijna voorbij maar Iraizoz wist de bal nog net te bemachtigen. Smetje op de wedstrijd was nog een volstrekt onnodige rode kaart voor David Villa. Het missen van kansen frustreerde de topscorer schijnbaar zo dat hij een duw annex vuistslag plaatste in het gezicht van Gurpegui. Een even terechte als onnodige rode kaart. Nog erger werd het een goede minuut later toen Bilbao uit het niets de aansluitingstreffer maakte. Gabilondo tikte de bal geheel vrijstaand binnen. Even geloofde Bilbao er weer in en knokte het zich naar voren. Het laatste woord was echter weer voor Barcelona. Busquets ronde een scherpe counter fraai af door de bal hard in de bovenhoek te plaatsen.

Door dit resultaat gaat FC Barcelona Real Madrid voorbij op de ranglijst maar weet het nog wel Valencia boven zich dat vanavond met 0-2 wist te winnen in en tegen Gijon.

FC Barcelona : Valdes, Adriano, Puyol, Piqué, Alves, Busquets, Keita, Xavi, Iniesta, Villa, Pedro