Nieuws Oktober 2008

Athletic de Bilbao - Barça 0-1

FC Barcelona heeft vanavond een zuinige maar nuttige overwinning behaald in San Mamés, de thuishaven van Athletic de Bilbao. Trainer Pep Guardiola had een aantal verrassingen in zijn opstelling. Zo maakte de 21 jarige Victor Sánchez zijn debuut in de basis en begonnen de internationals Puyol en Messi op de bank. Met een middenlinie gevormd door Keita, Touré en Sánchez nam Guadriola het nodige risico. Het trio had nog nooit eerder samengespeeld. En om ze dat dan in een beladen uitwedstrijd bij Bibao te laten doen, is spelen met vuur. Het is nu al bijna typerend voor Guardiola dat hij zijn rotatie systeem heilig verklaart, ongeacht de tegenstander. Zo lang het goed blijft gaan met Barcelona haalt hij zijn gelijk.

Athletic begon overtuigend aan de wedstrijd en speelde power voetbal zoals we dat van ze gewend zijn. Op twee vrije trappen moest Valdés naar de hoek zweven om een vroege achterstand te voorkomen. Aan de andere kant wist Barça eigenlijk maar één echt goede kans te creëren. Eto'o draaide zeer fraai weg bij zijn tegenstander maar zijn schot strandde op de vuisten van doelman Iraizoz.

De tweede helft kende een zelfde spelbeeld als de eerste. Het verschil was echter dat Athletic wel veel balbezit had maar zelden tot nooit gevaarlijk werd. Barça kwam er daarentegen af en toe venijnig door en het wachten was dan ook op de 0-1. Die kwam er uiteindelijk ook in de 64e minuut. De verder onzichtbare Henry zette aan voor een solo, passeerde 3 spelers van Bilbao en gaf een prachtige pas op Eto'o. Deze nam de bal fraai mee en haalde hard uit met links, 0-1 derhalve.

Dit gaf de blaugranas de voorsprong waar ze naar op zoek waren en de mogelijkheid om de wedstrijd zakelijk uit te spelen met het oog op de naderende uitwedstrijd bij FC Basel. Puyol kwam de licht gekwetste Márquez nog vervangen en Barça counterde nog naar enkele goede mogelijkheden. De beste was nog voor Eto'o maar hij wist de slimme pas van Iniesta niet tot doelpunt te promoveren. Bovendien zag hij de ingevallen Alexander Hleb over het hoofd die er eigenlijk nog beter voor stond.

In het restant van de wedstrijd kwam de voorsprong van FC Barcelona niet meer in gevaar en kon na 90 minuten de vijfde competitieoverwinning op rij worden aangetekend. Opvallend daarbij is dat het al de derde uitoverwinning betrof. In vergelijking met vorig seizoen behaalde Barça de derde uitoverwinning pas op 05 januari 2008 op de 18e speeldag bij Mallorca. In totaal behaalden de blaugranas in het laatste seizoen onder Rijkaard slechts vijf uitoverwiningen. De mannen van Pep Guardiola kunnen zich wat dat betreft nu in alle rust gaan opmaken voor de beslissende fase van Champions League voor wat betreft de poulefase.

Klik hier voor het mooie doelpunt van Eto'o

Barcelona: Víctor Valdés, Dani Alves, Piqué, Márquez (Puyol, min.66), Abidal, Toure Yaya, Víctor Sánchez, Keita (Sergio Busquets, min.32), Henry (Hleb, min.80), Eto'o, Iniesta