Nieuws Mei 2015

Atletí - FC Barcelona 0-1

FC Barcelona heeft zich op zondag 17 mei gekroond tot kampioen van de Spaanse competitie door met 0-1 te winnen in het Vicente Caldéron, op bezoek bij nummer drie Atlético Madrid. Door dit resultaat kan de ploeg niet meer achterhaald worden door Real Madrid, die vier punten achterstand kennen ondanks een 1-4 zege bij Espanyol. Dit betekent de vijfde titel voor de Catalanen in de afgelopen zeven seizoenen, en de eerste van de drie mogelijke prijzen. Met nog drie grote duels voor de boeg zal de selectie blij zijn dat de titel al binnen is, en het was opnieuw Lionel Messi die de beslissing bracht in Madrid. Hij brak de ban in een voor de rest matige wedstrijd, die niet echt een spektakelstuk wilde worden maar uiteindelijk toch boeide door wat er op het spel stond. Atlético Madrid lijkt ook al verzekerd van de derde plaats en hoeft dus niet te wanhopen na deze nederlaag.

Barcelona begon vooraf met een duidelijk doel, en dat was natuurlijk winnen. Een overwinning zou namelijk betekenen dat de titel niet meer verspeeld kon worden, maar Barcelona moest deze jacht wel openen zonder Luis Suárez. De Uruguayaan was namelijk geblesseerd en werd vervangen door Pedro, die een anonieme wedstrijd speelde. In de eerste helft was er een licht overwicht voor Barcelona te noteren, maar de kansen vielen voor beide ploegen. Het meeste gevaar kwam voort uit de fases dat Atlético even het doel van Bravo belegerde, bijvoorbeeld uit de corners die ze kregen. Bravo moest in de beginfase snel optreden na een kopbal van Jiménez en even later een inzet van Griezmann, maar ook Barça kreeg de kansen. Messi schoot een vrije trap tegen de lat en zag ook hoe doelman Jan Oblak een obstakel vormde. Na twintig minuten schreeuwde Barcelona moord en brand na een handsbal van Juanfran, maar de scheids zag dit over het hoofd en kon dus geen strafschop noteren voor Barcelona. Alves schoot nog op slag van rust uit de tweede lijn en even leek het erop dat dit schot het festijn zou openen, maar Oblak bracht nog laat redding.

In de tweede helft was er opnieuw wat klein gevaar van Atlético, die goed voetbalden in balbezit maar moeite hadden de spitsen te bereiken. Antoine Griezmann was onzichtbaar maar zijn collega in de aanval Fernando Torres wist de verdediging van Barça wel goed bezig te houden. De spits in vorm was de beste man aan de zijde van Atlético en stond aan de basis van de meeste aanvallen met het goed vasthouden van de bal, maar kon zelden gevonden worden door zijn collega's. Slechts eenmaal vond hij de weg naar het doel, maar toen hij uit een moeilijke positie met links moest vuren werd zijn inzet gekeerd. Het bleef in de tweede helft lang bij de poging van Torres als het op het offensief van Atlético aankwam, maar aan de andere kant werd wel geprofiteerd. Het nieuws dat Madrid op voorsprong was gekomen schudde Messi wakker, want tot dusver kwam hij niet in het stuk voor. Messi dribbelde richting de zestien en ging de combinatie aan met Neymar, en met een geplaatst rollertje vond hij het net na een ruim uur.

Laat in de wedstrijd wisselde Simeone nog wat aanvallers, maar na het wisselen van Torres was het helemaal gedaan met de aanvallende stootkracht. Het slotoffensief van Atlético resulteerde niet tot echte kansen en vlak voor het einde van de blessuretijd ontstond er nog een conflict toen Messi na tijdrekken terecht werd gewezen door de Madrileense verdedigers, die vervolgens een ouderwets potje knokken wilden starten met de felgele kanaries van Barça. Hiervoor was echter geen tijd, want de scheids had al afgefloten en dus kon het Catalaanse feestje beginnen! Barça kroonde zich tot kampioen van Spanje, en kan nu aankijken naar de competitiewedstrijd tegen Deportivo die op 23 mei wordt gespeeld. Dit is de laatste competitiewedstrijd, en erna volgen nog de bekerfinale en het treffen met Juventus om de Champions League. Toch zal men nu vooral denken aan het feesten na het behalen van het kampioenschap. Atlético Madrid is officieus onttroond als Spaans kampioen, en Barça wist ondanks een uitzichtloze situatie in januari zich toch terug te vechten!

Opstelling Barça: Bravo, Alves, Piqué, Mascherano, Alba ('80 Mathieu), Busquets, Rakitic ('86 Rafinha), Iniesta ('81 Xavi), Messi, Pedro, Neymar