Nieuws Juni 2012

Barça 4 augustus naar Parijs

Op 4 augustus dit jaar zal FC Barcelona een vriendschappelijke wedstrijd tegen Paris Saint-Germain spelen in het Parc dels Prínceps. Voor de Catalanen zal het de derde wedstrijd van hun seizoensvoorbereiding zijn, en eveneens de derde wedstrijd onder de nieuwe coach, Tito Vilanova.

Paris Saint-Germain organiseert dit jaar voor het eerst de Le Trophée de Paris en Barça is uitgenodigd om hieraan mee te doen. Het vriendschappelijke duel vindt plaats dankzij de Qatar Sport Investment en Qatar Foundation, die hun toewijding aan voetbal laten zien door twee belangrijke clubs binnen Europa samen te brengen. De ontmoeting zal een interessante preview worden op het nieuwe seizoen van beide clubs.

Overigens is het vriendschappelijke duel Barça’s elfde wedstrijd in het Parc dels Prínceps, waarvan slechts drie tegen Paris Saint-Germain gespeeld werden. De overige zeven zagen ontmoetingen tussen Barça en Juventus in de halve finale van de Copa Latina (1952: 4-2 Barça) en de finale van datzelfde bekertoernooi (1952: 1-0 Barça). Ook vonden er verscheidende vriendschappelijke wedstrijden plaats, zoals die tegen Racing Paris (1955: 3-5 Barça, 1956: 4-2 Racing, 1962: 1-2 Barça), Nantes (1967: 2-2) en die tegen een selectie van spelers van Remis en Paris Saint-Germain, waarbij Cruijff twee van de uiteindelijke vijf goals voor Barça voor zijn rekening nam (1974: 1-5 Barça).
Paris Saint-Germain en Barça ontmoetten elkaar voor het eerst pas in 1977 in een vriendschappelijk duel dat eindigde in een 1-1 gelijkspel, waarbij Cruijff scoorde voor de blaugranas. Vijf jaar later overtuigde FC Barcelona met een 1-4 overwinning en was Diego Maradona onder de vier spelers die voor de Catalaanse club scoorden. Inmiddels is het zeventien jaar geleden dat de blaugranas voor het laatst speelden in het Parc dels Prínceps; dat was in 1995, toen Barça voor de return van de kwartfinales in de Champions League naar Parijs ging en met lege handen naar huis ging na een 2-1 nederlaag.

Een heel andere wedstrijd die veel culés nog bij zal staan werd niet in Parijs gespeeld, maar wel tegen Paris Saint-Germain. Op 14 mei 1997 ontmoetten de ploegen elkaar in De Kuip in Rotterdam voor de finale om de Europacup. Een goal vanaf elf meter van de voet van Ronaldo in de 37e minuut bezorgde Barça de titel.

De club uit Parijs en Barça zullen elkaar dus opnieuw treffen in een vriendschappelijk duel ter voorbereiding van het nieuwe seizoen. Voor die wedstrijd zullen de blaugranas eveneens een vriendschappelijke wedstrijd spelen tegen Hamburg (24 juli) ter gelegenheid van het 125e jubileum van de Duitse club, en tegen een Marokkaanse selectie in Tanger (28 juli).