Nieuws April 2016

Barça-Atlético 2-1

De heenwedstrijd van het tweeluik kwartfinale tegen Atlético Madrid in de Champions League was hét bewijs dat FC Barcelona een team is dat over een grote portie weerbaarheid beschikt. De 1-2 nederlaag tegen Real Madrid was zuur en betekende het einde van Barça’s glorieuze reeks van 39 ongeslagen wedstrijden, maar de blaugranas vochten zich tegen het team van Diego Simeone terug.

Aanvankelijk leek het daar niet op. In minuut 25 sneed Fernando Torres door de verdediging van Dani Alves en Javier Mascherano heen om een pass van Koke aan te nemen en de bal door de benen van Marc-André ter Stegen te werken: 0-1. Opnieuw keek Barça tegen een achterstand aan en Can Barça hield de adem in, zeker met Atlético’s voordeel van het uitdoelpunt.
De Barça-harten kregen een nieuwe schok, toen koud vijf minuten later Antoine Griezmann akelig dicht bij de verdubbeling kwam, maar een spectaculaire redding van Ter Stegen voorkwam dit.

De wedstrijd kantelde tien minuten voor rust, toen Torres een tweede gele kaart kreeg en daarmee de return volgende week moet missen en Atlético met tien man kwam te staan. Opnieuw de overhand voor Barça, evenals tegen Real Madrid, al hoopten de blaugranas daar ditmaal wél van te kunnen profiteren.

De blaugranas kwamen telkens héél dicht bij de gelijkmaker, maar werden herhaaldelijk gedwarsboomd door luttele centimeters. Tot minuut 63. Toen veranderde Luis Suárez een gepareerd schot van Neymar van richting en werkte de bal alsnog tegen de touwen voor de gelijkmaker. Camp Nou explodeerde. Barça ging naarstig op zoek naar de voorsprong en Atlético maakte het de thuisploeg allesbehalve gemakkelijk.
Uiteindelijk had Suárez daar geen boodschap aan: de Uruguayaan nam een cross van Alves aan en kopte de bal vlekkeloos in het doel voor die zo belangrijke goal. Nu had Atlético het moeilijk, maar de bezoekers kregen de gelijkmaker niet op het scorebord. Barça creëerde nog een aantal kansen, maar zonder verzilvering.

De 2-1 overwinning geeft Barça een klein voordeel voor de return volgende week woensdag in het Vicente Calderón. Het betekent tevens dat Luis Enrique sinds zijn aanstelling als coach nog altijd ongeslagen is in het Europese toernooi.