Nieuws Januari 2011

Barça – Betis 5-0

Woensdagavond wist Barça de eerste wedstrijd in de kwartfinale van de Copa del Rey met 5-0 te winnen van Real Betis Sevilla. Hierdoor is plaatsing voor de halve finales al bijna zeker.

Voor de wedstrijd werd Messi samen met Xavi en Iniesta in het zonnetje gezet. De drie spelers werden door hun moeders toegesproken door de speakers en Messi kreeg de Gouden Bal aangereikt door ploeggenoot Puyol. Hierna scandeerde het publiek de namen van de drie spelers. Hierna kon de wedstrijd beginnen. Maar de wedstrijd begon met een minuut stilte in verband met het overlijden van oud Barça speler Angel Pedraza.

Na de minuut stilte ging de wedstrijd dan echt van start. Barça speelde vanaf de eerste minuut een hoog tempo. Ondanks dat Betis uitkomt in de Segunda División speelde zij goed en aanvallend mee. Hierdoor werd Betis regelmatig gevaarlijk, voornamelijk Rubén Castro dook regelmatig gevaarlijk op voor het doel van Pinto. Gelukkig voor Barça schoot Castro regelmatig naast het doel en wist Pinto ook enkele keren goed te redden. Aan de andere kant kregen Messi, Pedro en Villa ook vele kansen. Villa schoot zelfs 2 keer op de paal. Toch moest het publiek wachten tot een minuut voor rust. Toen nam Barça de leiding door een goal, van wie anders dan Messi. Messi kreeg de bal op rechts van Iniesta. Met de bal ging hij het strafschop gebied in en lepelde de bal over Keeper Casto.

Na de 1-0 Dacht Barça dat het de eerste helft rustig uit kon spelen tot aan de rust. Maar nog voor de rust schoot Castro namens Betis nog een keer hard op het doel van Pinto. Maar de Barça keeper mocht van geluk spreken dat de bal de lat raakte en niet in het doel ging.

Na rust ging Betis opzoek naar de gelijkmaker en zette met enige regelmaat de Barça verdediging onder druk. Rubén Castro kreeg weer enkele goede kansen. Maar ook nu had de Betis speler zijn vizier niet op scherp staan. Na ongeveer een uur spelen, gaf Villa een pass op Messi, waardoor hij op de keeper af kon gaan, maar bij het eerste schot op doel, schoot hij nog tegen de keeper aan. Maar Messi kreeg de bal weer in de voeten en schoot nog een keer op doel en nu wist hij de keeper wel te passeren.

Na het tweede doelpunt werd Afellay de dug-out uit gestuurd om te gaan warm lopen. Ondertussen proberen Messi en Alves de score verder uit te bouwen. Nog voordat Afellay klaar is met zijn warming-up, schiet Messi de 3-0 binnen. Na een steekpass van Xavi, kan hij alleen op Casto afgaan en hij schoof beheerst de bal binnen. Met deze goal was het verzet van Betis gebroken en kon Barça eigenlijk rustig aan doen. Maar de mannen van Guardiola hadden er zin in en binnen 3 minuten na het derde doelpunt, lag ook de 4-0 in het doel. Alves kreeg vanuit het strafschop gebied de bal niet in het doel en legde af op Pedro, die wel raad wist met dit buitenkansje. Na het doelpunt mocht Pedro ook gelijk het veld verlaten voor Afellay.

Barça bleef de druk op Betis houden en 5 minuten voor tijd kopte Keita de 5-0 binnen. Iniesta gaf goed voor vanaf de achterlijn en bij de tweede paal kon Keita inkoppen. Met deze veilige voorsprong op het scorebord, haalde Guardiola zijn Gouden Bal winnaar van het veld. Messi werd voor een publiekswissel naar de kant gehaald en dit ging gepaard met luid applaus. Jeffren kwam voor Messi in het veld, maar in de laatste minuten gebeurde er niets meer.

Door de ruime overwinning lijkt een plaats bij de laatste vier in de Copa del Rey zeker voor FC Barcelona. De verwachting is dan ook dat Guardiola in de return volgende week, enkele basisspelers rust zal gaan geven.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Pique, Puyol, Maxwell, Xavi, Busquets, Iniesta, Villa (73' Keita), Pedro (78' Afellay) en Messi (85' Jeffren).

Opstelling Real Betis Sevilla: Casto, Isidoro, Miki Roqué, Arzu, Nacho, Iriney (63' Juanma), Salva, Beñat (58' Juande), Israel (78' Pereira), Jorge Molina en Rubén Castro.