Nieuws December 2013

Barça - Celtic 6-1

Woensdagavond moest FC Barcelona het in Camp Nou opnemen tegen het Schotse Celtic. Eerder dit jaar, maar ook vorig seizoen had de Catalaanse club het erg moeilijk met Celtic en werd er dan ook met een minimaal verschil gewonnen. De uitwedstrijd vorig seizoen werd zelfs verloren. Maar onder het toeziend oog van een groep Nederlandse supporters, die met de Fan Club Barcelona naar deze wedstrijd waren gereisd, kregen een ouderwetse Barça show te zien.

Na een mooi eerbetoon aan Nelson Mandela, begon Barça voortvarend aan de wedstrijd. Iets wat de laatste weken behoorlijk werd gemist door de culés, want mede daardoor vielen de resultaten behoorlijk tegen de laatste tijd. Nu was het duidelijk dat Barça daarmee wou afrekenen. Een mooie opsteker was, dat de 1-0 al na ruim vijf minuten viel. Alexis die schoot, na wat kappen en draaien, op doel, maar de keeper wist de bal met zijn voet nog te keren. De rebound kwam voor de voeten van Piqué terecht die de bal hard binnenschot als een echte spits.

Met deze vroege opsteker ging Barça verder met aanvallen, maar telkens zat er een been tussen of wist Forster de bal te keren. Tot zo’n vijf minuten voor tijd. Neymar gaf de bal vanaf de rechterkant mooi strak voor, waardoor Pedro de bal van dichtbij binnen kon schieten. Met deze 2-0 was het verzet van Celtic meteen gebroken. Want vlak voor rust werd het zelfs 3-0. Na mooie combinaties werd Montoya vrij gespeeld en de verdediger legde de bal breed zodat Neymar zijn eerste Champions League doelpunt voor FC Barcelona kon maken en bepaalde hiermee de ruststand op 3-0.
Na rust wil FC Barcelona het vaak nog wel eens wat rustiger aan doen, maar deze avond niet. De ploeg bleef maar aanvallen en dat resulteerde in een hele mooie 4-0 van Neymar. Na een mooie één-twee met Xavi schoot de vervanger van Messi de bal vanaf 15 meter in het doel. Hiermee was de Neymar show geopend. Want kort na dit doelpunt, maakte hij zijn hattrick compleet. Neymar kreeg aan de rand van het strafschopgebied de bal van Adriano en daarna passeerde hij een tegenstander door de benen waarna hij op doelschoot. De bal ging er via een andere verdediger in en dit was de 5-0.

Na dit laatste doelpunt, had Neymar nog een grote kans, maar Pedro pakte de bal af en ging voor eigen succes. Later bleek dat hij dat beter niet had kunnen doen. Twintig minuten voor tijd, wist Tello, binnen een minuut nadat hij was ingevallen, ook te scoren. De snelle aanvaller mocht een voorzet van Adriano binnenschieten, maar hiermee had hij wat hulp van een verdediger die de bal van richting deed veranderen. Tien minuten voor tijd werd Neymar gewisseld voor Dongou. De Braziliaanse vedette kreeg een staande ovatie van het publiek.

Iedereen dacht dat de 6-0 ook de eindstand zou worden, maar Celtic wilde toch de eer redden en vlakvoor tijd mocht Samaras een vrije trap van dichtbij binnen koppen en bepaalde hiermee de eindstand op 6-1. Met het vertoonde spel, kan Barcelona weer vooruit, om zo de laatste loodjes van het jaar tot een goed eind te brengen.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Montoya, Piqué, Mascherano, Adriano, Busquets (73’ Song), Xavi, Roberto, Alexis (63’ Tello), Neymar (81’ Dongou), Pedro