Nieuws Januari 2013

Barça - Córdoba 5-0

FC Barcelona heeft zich eenvoudig geplaatst voor de kwartfinale van de Copa del Rey. In Camp Nou werd het tegen Córdoba 5-0. De heenwedstrijd werd al met 2-0 gewonnen door de Catalaanse ploeg. Barça treft Málaga CF in de kwartfinale van de Copa del Rey.

Barça begon sterk aan de wedstrijd met langdurig balbezit. Dit resulteerde aan het begin van de wedstrijd tot een paar kansen voor Martín Montoya en Cesc Fàbregas. In beide gevallen kon Saizar, de keeper van Córdoba, nog knap redden. Na ruim een kwartier schoot Thiago, op aangeven van Song, de 1-0 binnen. Thiago, eerder zelf doeltreffend, gaf even later de beslissende pass op David Villa, die de 2-0 voor het intikken kreeg. Villa rondde niet veel later nog een sprankelende aanval succesvol af. Via de binnenkant van de paal scoorde hij de 3-0. Vanaf dat moment leek Córdoba te worden overlopen. De ploeg uit de Segunda División kwam er niet meer aan te pas, waardoor de Catalaanse ploeg naar hartenlust kon aanvallen. Gelukkig bleven de kansen niet uit. Een schot van Thiago spatte uiteen op de paal en de inzet van Fàbregas werd nog net gered door de keeper van Córdoba. Doelpunten vielen er niet meer in de eerste helft, wat een ruststand van 3-0 betekende.

De tweede helft begon zoals de eerste was geëindigd, Barça bleef aanvallen. Dit leverde een aantal kansen voor Alexis Sánchez op. Na tien minuten in de tweede helft werd een stiftbal van Alex Song door Saizar tot corner verwerkt. Deze corner werd door de Chileen binnengekopt: 4-0. In de minuten die volgden, kwam Córdoba iets beter in het spel, mede door het feit dat de ploeg van Jordi Roura niet zo overheersend was als voor de 4-0. Pedro, de spits van Córdoba kreeg daardoor twee kansen, maar Pinto redde op beide doelpogingen. Tussendoor waren Jonathan dos Santos en Alexis bijna succesvol. David Villa leek zich halverwege de tweede helft te hebben verstapt. Doordat er al drie keer gewisseld was, kon Villa niet meer vervangen worden, waardoor Barça met tien man verder moest. Desondanks kwam de houder van de Copa del Rey niet meer in de problemen. Vlak voor tijd bepaalde Sánchez de eindstand op 5-0 na een goede voorzet van Cristian Tello.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Puyol (46’Bartra), Mascherano, Montoya, Thiago, Song, Fàbregas (46’ Tello), Roberto (51’ Dos Santos), Villa en Alexis.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.