Nieuws September 2012

Barça - Granada 2-0

Na een intense week met het debuut in de Champions League 2012/13 was alle aandacht gevestigd op de volgende competitiewedstrijd, thuis tegen Granada. Tito Vilanova moest het stellen zonder Carles Puyol én zonder Gerard Piqué, die tegen Spartak Moskou al vroeg in de wedstrijd geblesseerd raakte. Er was veel gespeculeerd over de spelers die het verdedigingsduo zouden vervangen, en zaterdag bleek dat Tito had gekozen voor het duo Mascherano en Song. David Villa stond voor het eerst sinds zijn beenbreuk in december vorig jaar in de basis, en Tito zelf mocht weer op de bank plaatsnemen na zijn schorsing.

De eerste helft was weinig enerverend. Het tempo lag laag en de combinaties en voorzetten verliepen niet soepel. Barça was slordig in de passing, met onnodig balverlies als gevolg, en achterin vielen soms gaten, waardoor Granada een paar keer ver mocht komen. Maar ook de bezoekers hadden het vizier niet op scherp en lieten zich vooral gelden door aan de lopende band vervelende overtredingen te maken en tijd te rekken met nog geen kwartier op de klok.
Barça had de overhand, zowel in balbezit als in kansen. Er was amper doorkomen aan, want Granada hield de boel uitermate gesloten, maar Messi was een paar keer dicht bij de openingstreffer. Hij zag zijn inzetten echter telkens gekeerd worden door een verdedigend been van Granada. Ook Fàbregas kreeg een kans, maar keeper Toño voorkwam een doelpunt met een prima redding. Na bijna een halfuur spelen maakte Nyom hands in het zestienmetergebied, maar de scheidsrechter kende Barça onterecht geen penalty toe. Granada gaf tot twee keer toe bijna de voorsprong weg via een eigen doelpunt en mocht hun keeper bedanken dat hij wel stond op te letten. Barça bleef aanzetten; vooral in de slotfase belegerden de Catalanen het zestienmetergebied van de tegenstander. Een doelpunt bleef echter uit dankzij het verdedigende werk van de bezoekers en met een 0-0 gelijke stand gingen de ploegen de rust in.

De tweede helft begon niet veel anders. Granada bleef het Barça moeilijk maken met elf spelers op eigen helft en Barça moest het vooral hebben van kort combinatiespel in de zeer kleine ruimte. Na vier minuten kreeg Villa een grote kans via een voorzet van Adriano, maar Toño keerde de inzet en ook de daaropvolgende kopbal van Song uit de corner greep hij met beide handen. In de 53e minuut kwam er eindelijk een echt Barça-momentje met een soepele, slimme aanval van Messi, Fàbregas en Alexis, maar laatstgenoemde rondde niet goed af. Tito bracht vlak daarna snelheid en inzicht in het spel door Pedro en Xavi het veld op te sturen. Dat resulteerde in een mooi één-tweetje tussen Xavi en Alexis, maar ook Xavi was er niet helemaal bij en zijn schot belandde in handen van Toño. Barça domineerde, net als in de eerste helft, maar kreeg die overmacht maar niet omgezet in een doelpunt.
Granada bleef tijdrekken, en Barça bleef komen. Messi loste nog maar eens een schot op doel, maar Toño leek niet te verschalken. Ook Cesc Fàbregas kon geen verandering in de stand brengen na uitstekend voorbereidend werk van Pedro, en bleef een paar minuten later opnieuw op Toño steken.

De tijd begon te dringen en het publiek zette nog maar eens aan. Granada zat op eigen helft geplakt, op twee onsuccesvolle counters na, terwijl Barça met Messi voorop keer op keer in de aanval ging maar stuitte op de onbetwiste held van Granada. Met die uitstekende Toño in het doel leek het erop dat Barça genoegen moest nemen met een gelijkspel.
Maar drie minuten voor tijd viel het langverwachte doelpunt dan toch, en hoe! Alexis legde de bal terug op Xavi, die uiterst beheerst de bal via de onderkant van de lat binnenschoot en daarmee eindelijk Toño verschalkte. De ontlading was enorm, zowel bij de spelers als bij de toeschouwers in het stadion en thuis, en heel Camp Nou scandeerde de naam van de Catalaanse held van de avond. 1-0 voor Barça! Met nog een paar minuten te gaan wilde Barça nog wel een tweede doelpunt, maar miste Pedro een grote kans en Messi schoot via Toño op de paal. In de extratijd was het toch met dank aan de Argentijn dat Barça op 2-0 kwam, toen Messi al slalommend in de aanval ging en zijn inzet via Gómez in eigen doel gewerkt werd.

Met die score op het bord kwam een ietwat teleurstellende wedstrijd tot zijn einde en kon menig Barça-fan opgelucht ademhalen. Dankzij deze overwinning blijft Barça aan de leiding met het maximumaantal punten uit vijf wedstrijden. Zondagavond speelt aartsrivaal Real Madrid uit bij Rayo Vallecano om het huidige gat van elf punten te dichten.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Song, Mascherano, Adriano (73’ Tello), Cesc Fàbregas, Busquets, Thiago (53’ Xavi), Alexis, Messi en Villa (53’ Pedro).

Opstelling Granada: Toño, Nyom, I. Lopez, B. Gómez, Siqueira, Torje (66’ Ortiz), Iriney, Brahimi (75’ Jaime), M. Rico, Orellana en Flores (58’ El-Arabi).