Nieuws Oktober 2016

Barça - Granada CF 1-0

Na de zwaarbevochten overwinning op Valencia CF (2-3) vorig weekend trad FC Barcelona deze keer aan tegen Granada CF. De Andalusiërs maken een slecht seizoen door en bivakkeren op de laatste plaats in de rangschikking. In speelronde 10 van La Liga zijn ze afgereisd naar Barcelona om niet te verliezen. Het feestelijke tintje aan deze wedstrijd was vanwege de 1500e wedstrijd van FC Barcelona in Camp Nou.

In het begin werd duidelijk dat Barcelona de bovenliggende partij was.In de zevende minuut opende Messi de beschietingen na goed doorgaan en dito actie van Neymar. In het eerste kwartier kwam Granada er sporadisch uit maar telkens bij een doorbraak werden er spelers afgevlagd wegens buitenspel. Barça kwam moeilijk door de defensie van Granada. Na veertien minuten kwam de eerste mogelijkheid. De bal werd over vele schijven gespeeld en Sergi Roberto kwam goed door op rechts. Diens voorzet was niet zuiver genoeg en dus de kans om te scoren was verkeken.

Het was duidelijk met welke bedoelingen Granada naar Camp Nou was gekomen. Vijf verdedigers op lijn waarvan notabene voormalige Barça-speler en aanvaller Isaac Cuenca als rechtsback fungeerde! Bijna viel de 1-0 na 20 minuten na een prachtpass van Messi op Suárez maar die raakte de bal niet en schoot dus lucht. De eerste hoekschop voor Barça volgde pas na 22 minuten, de doelman van Granada, Ochoa, kon rustig ademhalen. Geen gevaar. Hoekschop nummer twee werd verkregen door iets meer ritme en iets meer tempo. De hoekschop werd via een kopbal van Umtiti gepakt door de keeper.

Suárez mocht in de 28e minuut alleen op de keeper af, echter had hij niet de scherpte om goed af te ronden. De verdedigers waren hem te snel af. Het publiek veerde in de 35e minuut ineens op na een snelle balverovering van Barça en het schot van Suárez op doel werd ternauwernood gepareerd. Het viel op dat veel spelers uitgleden door het vochtige veld, dit ging soms ten koste van een actie of scoringsmogelijkheid. Met een brillenstand als ruststand gingen de 22 matadoren rusten. Een teleurstellende eerste helft. Twee schoten tussen de palen namens Barça; Granada kon helemaal niks, gedoemd om te degraderen.

Goooooooooollllllllll de Rafinhaaaaaaa!!! Wat een start van de tweede helft!!! Direct na rust scoorde Barça de 1-0!! Een prachtaanval kwam bij Neymar, wiens schot de paal raakte maar Rafinha pakte de rebound en zorgde ervoor dat de hatelijke nul van het scorebord verdween. Met nog een half uur op de klokken speelde Barça weer het spelletje van de eerste helft... In de 63e minuut kreeg Neymar een dot van een kans na goed doorgaan van Sergi Roberto en schoot hard op het lichaam van doelman Ochoa, waarna debal over het doel caramboleerde. Uit de daaropvolgende corner kwam niets.

Granada deelde af en toe speldenprikjes uit wat zelfs in de 66e minuut een scoringskans opleverde voor de net in het veld gekomen Boga. Deze had gelukkig voor Barça geen oog voor zijn medespelers. Neymar had het in de tachtigste minuut op de heupen, diverse aanslagen overleefde hij maar vlak voor de zestien vond hij zijn Waterloo. De vrije trap van Messi verdween in de muur.Suárez kreeg nog een grote mogelijkheid maar diens kopbal was een prooi voor Ochoa. Niet veel later volgde zijn wissel.

In de slotfase kreeg Messi nog een grote kans! Maar deze kans was niet aan hem besteed en Ter Stegen mocht ook nog handelend optreden na een voorzet van Barral. Dit was één van de weinige keren dat hij in beeld was. FC Barcelona pakte de drie punten na een zeer fletse en teleurstellende wedstrijd en wacht volgende week de topper in het 'kolkende' Sánchez Pizjuán tegen Sevilla.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Rakitić, Denis Suárez('71 Andre Gomes), Luis Suárez('83 Paco Alcácer), Messi, Neymar Jr, Rafinha, Mascherano, Digne, S. Roberto en Umtiti

Opstelling Granada CF: Ochoa, Lomban, Ruben Vezo, Saunier, Gabriel Silva, Uche, Jon Toral('76 Samper), Mehdi Gonzalez, Andreas Pereira('60 Boga), Isaac Cuenca en Artem Kravets('71 David Barral)

Klik HIER voor de samenvatting van de wedstrijd.