Nieuws December 2015

Barça - Guangzhou 3-0

Donderdagochtend heeft het team van Luis Enrique de Chinese tegenstander Guangzhou Evergrande met 3-0 verslagen. In het Nissanstadion In Yokohama schoot Luis Suárez met een hattrick Barça naar de finale van het WK voor clubteams in Japan. Zondag 20 december om 11:30 uur is daarin de Zuid-Amerikaanse kampioen River Plate te tegenstander.

Luis Enrique had kort voor de halve finale nog een flinke domper te verwerken. Lionel Messi bleek last te hebben van nierstenen en was daardoor niet inzetbaar. Het is nog onbekend of de Argentijn inzetbaar is tijdens de finale. Maar ook zonder Messi had Barça weinig moeite met Guangzhou Evergrande. Coach Luiz Felipe Scolari hield tegen de verwachtingen in Robinho op de bank. De Braziliaanse sterspeler was eerder in de kwartfinale tegen Club América uit Mexico de meest aanvallende speler.

In het begin van de eerste helft werden de spelers opgeschikt door een ernstige blessure van de Zou Zheng. Dani Alves gaf de Chinees bij een duel een onschuldig duwtje, waarna het been van de international van China dubbelklapte. Het spel werd onmiddellijk stilgelegd en meerdere spelers riepen om medische assistentie. De verdediger van Guangzhou Evergrande moest na een half uur met waarschijnlijk een beenbreuk van het veld .

Barça controleerde de wedstrijd, maar creëerden weinig grote kansen. Het duurde tot de 39e minuut Luis Suárez de score opende. Een schot van Ivan Rakitić werd niet klemvast gepakt voor Li Shuai, de keeper van de Chinezen, en de Uruguayaan reageerde alert in de rebound.

De eerste treffer smaakte naar meer bij Suárez die binnen vijf minuten na de rust de score verdubbelde. Andrés Iniesta gaf een beauty van een voorzet waar Luis wel raad mee wist. De hattrick werd in de 67e minuut compleet doordat de voormalige aanvaller van FC Groningen vanaf de penaltystip vlijmscherp de bal in de touwen schoot. De penalty was overigens tot stand gekomen naar een vermeende overtreding op Munir El Haddadi die vooral zichzelf ten val bracht in het strafschopgebied. De Chinezen bleken niet bij machte om de aansluitende treffer te scoren en zonder veel energie te verspillen speelde Barça de wedstrijd professioneel uit. Balbezit van FC Barcelona was over de hele wedstrijd 78%!

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alves, Piqué, Mascherano, Alba (Adriano 76'), Rakitić, Busquets, Iniesta (Samper 81'), S.Roberto (Sandro 72'), Suárez en Munir