Nieuws Juli 2022

Barça haalt Kessie

De speler komt transfervrij over van AC Milan, tekent een contract tot 30 juni 2026 en heeft een uitkoopclausule van 500 miljoen euro

FC Barcelona en Franck Yannick Kessie hebben overeenstemming bereikt over de overgang van de speler naar FC Barcelona na het einde van zijn contract bij AC Milan.

De speler tekent een contract tot en met 30 juni 2026 en zijn uitkoopclausule wordt vastgesteld op 500 miljoen euro.

Op woensdag 6 juli vindt de presentatie van Franck Yannick Kessie als nieuwe Barça-speler plaats met de volgende agenda:

-11:00 uur CEST Ondertekening van het contract in privé bij de kantoren van Ciutat Esportiva Joan Gamper.

-11.30 uur Speler komt naar buiten op het trainingsveld van Tito Vilanova met het eerste tenue voor het seizoen 22/23.

-12.15 uur Persconferentie in de perszaal Ciutat Esportiva Joan Gamper.

De presentatie wordt live uitgezonden op Barça TV+ over de hele wereld en is ook live te volgen op de officiële digitale kanalen van FC Barcelona.

Een sterke middenvelder met tactisch inzicht

Franck Kessie werd geboren op 19 december 1996 in Ouragahio in Ivoorkust. De middenvelder begon zijn carrière bij Stella Club d'Adjame in zijn thuisland voordat hij in 2014 naar Italië verhuisde om te tekenen voor Atalanta.

Kessie begon in de jeugdteams van de in Bergamo gevestigde club en maakte al snel de sprong naar het professionele niveau door op huurbasis te verhuizen naar Cesena uit de Serie B. De Ivoriaan speelde op het middenveld en als centrale verdediger voor de club uit Emilia Romagna en maakte genoeg indruk voor de nieuwe Atalanta-coach Gian Piero Gasperini om hem terug te halen naar Bergamo. Kessie werd geleidelijk een belangrijk lid van het eerste elftal nadat hij tweemaal scoorde tijdens zijn Serie A-debuut.

Na een uitstekend seizoen 2016/17 bij Atalanta trok Kessie de aandacht van Serie A-gigant AC Milan. De middenvelder tekende in 2017 op huurbasis voor de Rossoneri, voordat de verhuizing in de zomer van 2019 definitief werd. Milan betaalde 33 miljoen euro voor Kessié.

Zijn vijf seizoenen bij AC Milan lieten zien dat Kessie de complete middenvelder was, doelpunten maakte, assists gaf en defensief hard werkte. Zijn tijd bij Milaan eindigde op een hoogtepunt toen de Ivoorkust-international de club hielp aan hun eerste Serie A-titel in 11 seizoen in 2021/22.

De complete voetballer

Franck Kessie is een speler die zowel aanvallend als verdedigend bijdraagt. In staat om de bal terug te winnen op het middenveld, heeft de Afrikaanse middenvelder ook indrukwekkende statistieken als doelpuntenmaker, mede dankzij zijn vermogen om het strafschopgebied in te rennen.

Foto: www.fcbarcelona.com