Nieuws November 2009

Barça – Inter 2-0

In de poule van FC Barcelona was het vooraf aan de thuiswedstrijd tegen Inter zeer spannend en dat is het eigenlijk nog steeds. Echter, Barcelona stond voor de wedstrijd tegen Inter op de derde plaats en is nu terug te vinden op de eerste plek. Inter daarentegen stond bovenaan in de poule, maar staat nu juist weer (gedeeld) derde. Beide ploegen hebben plaatsing nog in eigen hand. FC Barcelona heeft zelfs voldoende aan een 1-0 nederlaag om door te gaan naar de knock-out fase.

FC Barcelona begon de wedstrijd tegen Inter zonder de sterren Messi en Ibrahimovic. Trainer Guardiola wilde de aanvallers het liefst sparen voor de topper van aanstaande zondag tegen Real Madrid. Het tweetal nam wel plaats op de bank, maar bleef daar de gehele partij. Bij Inter speelden wel de oud Barça spelers Eto’o en Motta mee. Ondanks het ontbreken van Messi en Ibrahimovic nam FC Barcelona meteen vanaf het begin van de wedstrijd het initiatief. Inter loerde duidelijk op de counter. Door dit initiatief kreeg Barça binnen tien minuten een grote kans voor Xavi, maar hij kon net niet bij de bal komen. Een paar minuten later was het toch raak. Een hoekschop van Xavi werd doorgekopt door Henry en Piqué kon bij de tweede paal binnen tikken.

Gesteund door deze snelle voorsprong bleef Barça goed en geconcentreerd voetballen. Hierdoor kwam Inter nauwelijks op de helft van FC Barcelona. Inter probeerde het goede spel van FC Barcelona te ontregelen met veel kleine overtredingen. Deze overtredingen resulteerde in een gele kaart voor oud Barça speler Motta.

Nog voordat er een half uur gespeeld was, lag de 2-0 ook al in het net. Er ging een mooie aanval aan vooraf. Xavi gaf een mooie pass richting de mee opgekomen Alves. De Brazliliaan had alle tijd en gaf goed voor op Pedro die bij de tweede paal stond. Hij raakte de bal niet goed, maar desondanks ging de bal wel het doel in. Het eerste half uur was Inter niet voor het doel geweest van Valdés. Slechts een keer werd de regerend Italiaans kampioen gevaarlijk. Vlak voor rust kreeg Stankovic de eerste kans voor Inter, na een fout van Valdés, maar de bal ging er niet in.

Tijdens de rust had Inter coach Mourinho wat kleine aanpassingen gedaan in zijn elftal en Barça nam wat gas terug. Hierdoor was het voor Barça moeilijker om de druk op Inter te houden. Ook ging het tempo in de wedstrijd omlaag door de vele overtredingen van Inter met de bijbehorende blessurebehandelingen.

Het laatste kwart van de wedstrijd ging Inter met 3 spitsen spelen en vanaf dat moment probeerde Inter ook het initiatief naar zich toe te trekken. Dit resulteerde niet in kansen voor Inter en ook Barça wist niet echt meer gevaarlijk te worden. Hoewel een kopbal van Xavi nog knap uit de onderhoek werd getikt door doelman Cesar van Inter. En daardoor eindigde de wedstrijd in een 2-0 overwinning voor FC Barcelona. Dit houdt in dat Barça nu weer eerste staat in poule F en dat het plaatsing voor de volgende ronde van de Champions League nog volledig in eigen handen heeft. De laatste wedstrijd in deze poule is een uitwedstrijd tegen Dynamo Kiev, die FC Barcelona met niet meer dan 1-0 mag verliezen om plaatsing te bewerkstelligen.

Opstelling:

FC Barcelona:
Valdés, Alves, Abidal (89. Maxwell), Puyol, Piqué, Xavi, Iniesta (90. Dos Santos), Busquets, Keita, Pedro (85. Bojan), Henry

Internazionale:
Cesar, Chivu, Lucio, Zanetti, Maicon, Samuel, Stankovic (71. Balotelli), Cambiasso (45. Muntari), Motta, Eto’o, Milito (82. Quaresma)