Nieuws Maart 2011

Barça laat de wereld weer versteld staan

Een immense meerderheid van de pers over de hele wereld heeft Barça opnieuw geprezen om haar schitterende voetbal tegen Arsenal van afgelopen dinsdagavond. Messi's genialiteit, dat zich weer toonde in de eerste goal van het duel, trok de aandacht van veel buitenlandse media. Een van de vooraanstaande kranten in de sportwereld, het Franse L’Equipe wijdde haar gehele voorpagina aan Barça’s zege op Arsenal dat de Catalanen een ticket naar de kwartfinale van de Champions League opleverde. “Onomstreden”, kopte de krant en verwees daarmee naar Barça’s superioriteit op het veld, en de manier waarop ze de volle negentig minuten gepassioneerd op zoek gingen naar de overwinning. Daarnaast besteedde de dagelijkse krant ook aandacht aan de statistieken van de negentien schoten op doel die Barça produceerde, ten overstaan van de 0 van Arsenal, een duidelijke bevestiging van Barça’s kwaliteit en klasse.

De sportkranten die in Catalonië worden gepubliceerd – Mundo Deportivo, Sport en El 9 Esportiu – echoden het geweldige Europese duel dat in Camp Nou plaatsvond. El Mundo Deportivo kopte: “Een stap naar Wembley!” met daaronder de tekst: “Barça sloeg Arsenal, dat maar één schot op doel had en klaagde over de scheidsrechter, in de boeien.” Onder de kop “Geweldig Barça”, toonde Sport een foto van Leo Messi, die “de zege leidde als een kampioen”. El 9 Esportio opende de krantenkop met “Dit is voetbal” en schreef over de ‘lijdensweg’ die Barça negentig minuten lang moest ervaren, toen de Catalanen voorstonden maar alsnog konden verliezen als Arsenal tot scoren kwam.
Ook de Spaanse sportkranten schreven over de wedstrijd. Marca kopte “Super-Messi baande de weg voor Barcelona dat opnieuw tegen 10 spelers speelde”, terwijl AS schreef dat “het wegsturen van Van Persie bedierf de Barcelona voorstelling”.

Veel van de algemene pers opende ook met de tentoonstelling die Barça neerzette. La Vanguardia sprak over een “droomoverwinning. Barça had het moeilijk om Arsenal te overwinnen, maar was in staat een stap naar Wembley te zetten”. El Periódico de Catalunya kopte “Een epische wedstrijd in de Champions League”, terwijl Ara op de voorpagina schreef: “Lijden, maar in de kwartfinales”. Sommige kranten bekritiseerden het weinige voetbal dat Arsenal liet zien. El Pais kopte: “Barça versloeg Arsenal dat geen schot op doel kreeg”, El Mundo schreef: “Barça verslaat een Arsenal zonder ambitie”, en de krant Público kopte “Barça ontgrendelt Arsenal en gaat naar de kwartfinales”.

Het meest interessante was natuurlijk wat de Britse kranten zouden schrijven na afloop van de wedstrijd, zeker nadat bekend werd dat zowel Wenger als zijn spelers de scheidsrechter in de tunnel belaagde met commentaar en klachten. Toch gebruikten de Britse kranten de scheidsrechter niet als een excuus voor de nederlaag van Arsenal, maar complimenteerden ze Barça’s voetbal. The Daily Telegraph kopte: “Arsenal gehypnotiseerd door Messi’s magie” en The Guardian opende met “Messi, te goed voor Arsenal”. Andere bekende sportkranten uit Europa zoals Corriere dello Sport (Italië) aarzelden niet om de prestatie van Leo Messi te benadrukken en prees zijn pracht van een goal. De kop van de Italiaanse krant luidde dan ook: “Kijk de ongelofelijke Messi goal”.

Uiteraard wijdden de Argentijnse kranten veel aandacht aan de wedstrijd tussen Barcelona en Arsenal. “Spectaculair” staat er op de voorpagina van Ole, met daaronder de woorden: “Lang leve Barça’s voetbal! Messi is het beste van het beste”. En de krant Clarín schreef: “Nog een juweeltje van Super-Messi. Hij scoorde een fantastische goal voor Barça in de Champions League”.

De Champions League wedstrijd tussen Barcelona en Arsenal werd door TVE1 uitgezonden in heel Spanje en trok een publiek van bijna tien miljoen kijkers (9,893 miljoen), oftewel een kijkcijferratio van 47.4%. De wedstrijd, de meest bekeken dit seizoen, werd op een bepaald moment bekeken door 18.850.000 Tv-kijkers en de gouden minuut was om 22:20u, met 11.825.000 kijkers en een kijkcijferratio van 52.4%.