Nieuws Mei 2009

Barça net zo gemotiveerd als Bilbao

Het verschil in voorbereiding van de deelnemers aan de finale van de Copa del Rey in Valencia is er een van dag en nacht. FC Barcelona en Athletic de Bilbao staan woensdagavond tegenover elkaar in een uitverkocht Mestalla. Daar waar Barça zondag nog in de 93e minuut een tegendoelpunt moest incasseren en een kampioensfeest met een week moest uitstellen, is Bilbao al drie maanden naar de bekerfinale aan het toe leven. Daar waar Barcelona in de afgelopen weken tegenstanders als Sevilla, Valencia, Real Madrid, Chelsea en Villarreal de baas moest blijven, speelde Bilbao zich in de Liga zonder al te veel problemen veilig. Daar waar Barcelona nog op drie fronten om prijzen speelt, wacht Bilbao woensdagavond op de mogelijkheid voor het eerst sinds 25 jaar een prijs te winnen. Ze zijn er in Baskenland heilig van overtuigd dat ze het dit seizoen ongenaakbare Barcelona kunnen verslaan. Trainer Joaquin Caparrós denkt het recept na het zien van de wedstrijden tussen Barcelona en Chelsea gevonden te hebben en zal een harde aanpak niet schuwen.
Binnen de selectie van Barcelona zijn de spelers echter niet onder de indruk van de bekerkoorts die al maanden boven Bilbao hangt. Ook de blaugranas snakken onderhand naar een eerste tastbare titel dit seizoen, nu ze al zo lang worden bewierookt vanwege het mooie voetbal. De motivatie is er na de koude douche tegen Villarreal alleen maar groter op geworden. "De jongens staan op scherp", liet Piqué weten. "Zij hebben hun strijdmiddelen tegen ons, wij het onze tegen hun. Wij hebben net zoveel illusie om die Cup te winnen als Bilbao."
Samuel Eto'o sluit zich bij Piqué aan. "We zullen als leeuwen moeten strijden, maar ik zie niet in waarom zij meer gemotiveerd zouden moeten zijn als wij. Het lot heeft zondag zo moeten bepalen, dat onze eerste gewonnen prijs dit seizoen de Copa del Rey moet zijn. Wij vinden die prijs net zo belangrijk als welke andere ook. We verdienen het respekt net als wij het respekt aan onze tegenstander tonen. Het is knap dat ze in de finale zijn gekomen. Maar we moeten niet vergeten dat het ons ook moeite heeft gekost de finale te bereiken."
Over een schoppartij zit Eto'o niet in. "Ik denk niet dat Athletic zich alleen met het fysieke spel zal bezighouden en schoppen zal uitdelen. Voetbal is een sport voor de ware man, dus zullen wij een eventueel fysiek gevecht op onze manier beantwoorden. Dat is met voetbal."