Nieuws September 2008

Barça op zoek naar eerherstel in Spaanse Liga

FC Barcelona is de Champions League dan wel goed begonnen, alle aandacht wordt sinds donderdag gefocust op de Spaanse competitie.

De beschamende 15e positie op de ranglijst is na komend weekend hopelijk verleden tijd. Zondagavond om 21:00 wacht Barça een uitwedstrijd in ‘El Molinón’, de thuishaven van promovendus Sporting Gijon. Met minder dan drie punten mogen de blaugranas geen genoegen nemen. De vraag is of ze geleerd hebben van de nederlaag bij de andere promovendus Numancia. Tegenstander Gijon spreekt Barcelona meer aan. Het knusse honderd jaar oude stadion in Asturië is al weken lang uitverkocht. Het kan in een echte heksenketel omgetoverd worden. De historie tussen Sporting en Barcelona laat zien dat ‘El Molinón’ geen gemakkelijk te nemen veste is. Barça verloor er vaker dan dat het er won. Het won er slechts 10 van de 37 wedstrijden. De laatste ontmoeting dateert van seizoen 1997-98 toen Barcelona er met 1-4 won door twee doelpunten van Rivaldo en Luis Enrique. Juist Luis Enrique is de een van de drie beroemde oud spelers van Gijon die bij Barcelona furore maakte. Samen met Abelardo en Quini zijn het geliefde mensen onder de socios van beide ploegen. Luis Enrique is momenteel coach van Barça Athletic, het tweede elftal van Barcelona. Hij koestert nog altijd veel liefde voor de club uit Noord Spanje waar hij zijn carrière begon. De ‘Marathon man’ houdt het zondag wel op een overwinning voor Barça: “Het zal me pijn doen, maar Gijon moet in de andere wedstrijden dit seizoen dan maar de nodige punten halen om lijfsbehoud in de Primera División veilig te stellen.”

Gijon is de competitie nog slechter als Barça begonnen en staat laatste met 0 punten uit 2 wedstrijden. Barcelona hoopt het moraal te hebben opgekrikt na de overwinning op Lissabon. Henry en Márquez zijn twijfelgevallen vanwege ziekte, maar hoogstwaarschijnlijk zal coach Guardiola het rotatiesysteem weer in werking zetten. Met een midweeks inhaalprogramma thuis tegen Betis Sevilla en volgende week de stadsderby tegen Espanyol voor de boeg, zal Pep de volledige selectie in stelling brengen.